De 10 van Scott Hanselman - podcast 801 tot en met 810

Ingediend door Dirk Hornstra op 22-feb-2022 21:16

Als je zelf de podcasts van Scott wilt beluisteren, die zijn hier te vinden: https://hanselminutes.com/archives

PC 801: Scott spreekt met Brittany Greenfield van Wabbisoft over devsecops of secdevops. Voor developers komt er steeds meer druk op om ook met security-zaken bezig te zijn. Maar daar naast hebben ze ook nog hun "echte" werk, code kloppen, met nieuwe technieken bezig, zaken snel opleveren. Dus door het inbouwen van controles/policies in de deployment-straat kun je dat deel automatiseren en zorgen dat developers weer met hun "echte" werk aan de slag kunnen gaan.

PC 802: Scott spreekt met Bee Law van Quirkchat over het opstarten van een bedrijf (start-up) in een pandemie. Bee is een gekleurde vrouw en fan van anime. Maar op forums e.d. waar ze zat voelde ze zich niet begrepen of thuis. Dus ze heeft een eigen dienst opgezet. Na een viral post (200 cosplayers die niet blank zijn) werd haar bedrijf een succes. Verhaal gaat over het ophalen van kapitaal. Ze had begin 2020 de boel opgezet om cosplay evenementen te organiseren: toen kwam de pandemie. Maar goed, bedrijven als HBO e.d. hadden die evenementen om hun publiek te bereiken, daar kan Bee haar product nu mee helpen. Bee haar eigen website is hier te bekijken: link.

PC 803: Scott spreekt met Amal Hussein over "climbing the engineering ladder". Ik heb deze podcast na 5 minuten uitgezet, als iemand bij zo'n beetje elke zin zegt "you know", dan heb ik het wel gehad. Je kunt deze uitzending dus overslaan.

PC 804: Scott spreekt met Andrew Sampson van Rainway over powering cloud gaming. De uitzending gaat erover hoe ze spellen via de cloud in je browser laten draaien. De samenwerking tussen Microsoft met de XBox en Rainway om de XBox-spellen ook op je iPhone beschikbaar te krijgen. Zoals Andrew zegt: het gaat om het snel coderen en decoderen van de data, daarmee kun je een eventuele brakke netwerkverbinding compenseren. Waarbij zaken die eerst een beetje "gehackt" moesten worden in de API van browsers toegevoegd is (omdat andere mensen het ook goede ideeën vonden). Hoe er in hun code zaken rechtstreeks van de GPU (grafische kaart) over het netwerk kan gaan en dus geen CPU gebruikt hoeft te worden, scheelt vertraging en resources. Andrew zijn eigen site is hier te bekijken: link. En hier staan zijn Github repo's: link. Interessante uitzending!

PC 805: Scott spreekt met dr Simne Sun over "exploring the brain with music and science". Deze uitzending kun  je overslaan.

PC 806: Scott spreekt met CTO Daniel Sturman van Roblox over "scaling the metaverse". In podcast 709 heeft Scott met Kelly Mayes van Roblox gesproken: link. Hoewel je kunt denken dat Roblox alleen het online spelen van spelletjes is, is het een stuk uitgebreider. Er worden online concerten gegeven, je kunt er virtueel vergaderen. Je kunt via Roblox zaken verkopen (ik hoor dat je eigengemaakte t-shirts kunt verkopen, misschien wel een ideetje voor mij). Het wordt al een soort meta-verse genoemd, nu Facebook het moederbedrijf meta genoemd heeft is het verstandig om eens te kijken wat Roblox nu precies is. Site checken en account aanmaken dus!

PC 807: Scott spreekt met Krystal Maughan over "finding your path to technology". Krystal is bezig om een Phd. te worden, ze heeft al bij Apple en NASA gewerkt. Ze heeft sowieso een lange lijst op LinkedIn staan: link. Dat komt ook doordat ze een uitgebreide interesse heeft, heeft veel meet-ups e.d. bezocht. In deze uitzending spreekt ze met Scott over al het geluk dat ze gehad heeft (bij een meet-up geweest, goede grap gemaakt, krijgt een kaartje van iemand en kan zo bij NASA aan de slag). Maar ook dat ze het financieel moeilijk had, de laptop die ze had een "oud brik" was en ze via Nadia Eghbal (die ook eerder in een podcast van Scott geweest is, 525 en 749) aan de slag kon gaan. Maar zoals Scott zegt: het is niet alleen geluk, het is ook een kwestie van zelf naar conferenties e.d. gaan, daar je gezicht laten zien en ook actie durven ondernemen. Scott geeft aan dat hij bijvoorbeeld redelijk "vast" zit, door zijn diabetes is hij afhankelijk van de zorgverzekering. Via je werkgever ben je verzekerd, maar als je geen werkgever hebt, dan wordt het heel moeilijk. Krystal haar eigen site is hier te bekijken: link. Leuke uitzending!

PC 808: Scott spreekt met Brandon Tory over hoe je "kleine hackers" leert programmeren zonder computer. Brandon is rapper en werkt bij Google. Het project waar Scott en Brandon het over hebben is "little hackers", hoe krijg je kleine kinderen achter het scherm weg, maar leer je ze toch programmeren. Brandon heeft een fysiek werkboek gemaakt, maar door er QR-codes in te plaatsen kan hij virtual reality toepassen in de browser. De Kickstarter-pagina staat hier: link en de eigen site van Brandon staat hier: link. Prima uitzending, maar qua tools e.d. kun je deze uitzending overslaan.

PC 809: Scott spreekt met Eric Newcomer. Eric is CTO van WSO2: link. De historie van webservices komt voorbij, mainframes. Hoe websites er als item "bij kwam". Hoe Google later de hele structuur omgegooid heeft. Eric zijn eigen site is hier te bekijken: link en LinkedIn-profiel: hier. Interessante uitzending om te horen "hoe het vroeger" ging.

PC 810: Scott spreekt met Stanislas Dolcini die het open-source spel 0 A.D. gebouwd heeft (nou ja, eerst zaken inbracht, maar doorgeschoven is als product-owner). Het is een nieuw project wat opgestart is door een groepje wat Age of Empires speelde. Negen jaar aan gewerkt, mensen trouwen, anderen krijgen kinderen, dus minder tijd beschikbaar. Dus in 2009 open-source geworden om zo meer developers aan te boren. Er zijn sites die gekoppeld zijn, zoals deze met allemaal MODs: link. En een project wat zo lang loopt heeft natuurlijk een Wikipedia-pagina: link. Profiel van Stanislas op Deviantart: link. De uitzending gaat niet zo zeer over het spel, maar meer over de aansturing. Als er zoveel mensen aan werken, hoe zorg je dat niet iedereen eigen dingen gaat toevoegen? Wat voor tools gebruik je? Zo wordt versiebeheer in SVN gedaan, omdat het al jaren loopt, aan het begin was er nog geen GIT. Daar is later wel een soort "mirror" tegenaan gebouwd. De site draait op Wordpress. Mensen zeggen dat het met HUGO gebouwd moet worden (statisch). Maar wie zegt dat HUGO er over 5 jaar nog is? En zo zijn er meer "legacy" zaken waar een keuze gemaakt is en vervolgens een bepaalde partij met het product gestopt is. Voor bug-beheer wordt TRAC gebruikt, voor het indienen van DIFF-bestanden (merge-requests e.d.) wordt Phabricator gebruikt: link, maar hier zie je: ook dat project is gestopt. Juist doordat de verantwoordelijkheid bij Stan ligt heeft hij al een burn-out gehad en is er een maandje tussenuit geweest. Scott zegt ook dat hij nog zeker 10 jaar wil doorwerken, maar wel aan het kijken is wie de volgende "Scott Hanselman" is die hem op kan volgen. Iemand die de intentie heeft om een langdurig open-source project te runnen moet deze uitzending zeker beluisteren, anderen kunnen deze op zich overslaan. Ben je Age of Empires-fan, dan heb je nu een nieuw spel gevonden :)