DF23: Dutch Umbraco User Group Fest op 28 september 2023

Ingediend door Dirk Hornstra op 06-oct-2023 20:10

In 2022 ben ik voor het eerst met mijn collega's naar DUUGFest geweest (link) en dat was toen een goed bestede dag! In juni dit jaar ben ik met een aantal collega's in Denemarken bij het officiële Code Garden event van Umbraco (link) geweest. De vraag is dus even: wat voegen de sprekers van deze editie toe aan wat we halverwege dit jaar al in Denemarken gehoord hebben? Laat ik de dag even kort doorlopen;

Na dit event rijden we naar Rotterdam, vrijdag 29 september stappen "wij van TRES" in het vliegtuig naar Ibiza, dus er moet ook bagage meegenomen worden, waardoor we  krap in auto's zitten. Niet erg, want je kunt ook prima met de trein in Utrecht komen. Wel moet je dan wat vroeger opstaan. Kon ik vorig jaar om 6.30 uur opstaan, dit jaar stapte ik om 5.00 uur uit bed, 5.35 uur in de auto en om 6.17 uur in de trein. Overstappen om 6.56 in Meppel, om 8.11 overstappen op Utrecht Centraal en om 8.25 uur uitstappen op station Maarssen. Na ongeveer 10 minuten lopen sta ik op het terrein van de Fabrique.

Na het noemen van mijn naam krijg ik een mooi t-shirt van deze editie, lever ik mijn jas en koffer in bij de garderobe en neem daarna een cappuccino. Dan kan ik ook meteen doorlopen naar de Meelzolder, Matt Breilsford bespreekt hier de Umbraco Commerce Storefront API. Naast het feit dat het een prima presentatie is (op de slides worden cartoon-achtige afbeeldingen gebruikt, veel informatie over de API-aanroepen) krijg je ook een call-to-action, surf naar https://headless-demo.umbraco.com en ga aan de slag!

Om 9.30 zit ik met zo'n beetje alle andere bezoekers in de Perserij, het onderwerp is "Me, myself and AI" met presentator Jim Stolze. Zijn naam zei me niet zoveel, maar toen ik hem op het podium zag dacht ik: die heb ik vaker gezien. En toen hij ons opriep om de QR-code van Kahoot te scannen wist ik het weer, dit was bij Elasticon in november 2022 in de Beurs van Berlage in Amsterdam: link. Dit wordt dus weer een vermakelijk uurtje! En ook nog wel een beetje leerzaam, want we weten nu dat "het aantal vingers in gegenereerde afbeeldingen" voor AI geen probleem meer is. Zwemmende zalm schijnbaar nog wel, maar ook dat zal binnenkort opgelost zijn.

Van 10.30 tot 11.30 is er een snack-break, donut-time dus! Mijn collega's waren ook al gearriveerd, dus even bijgepraat.

Van 11.00 tot 11.50 zit ik in de Jutekelder. Spreker is Jeffrey Schoemaker. Ik heb hem vaker over uMarketingSuite horen praten, het lijkt me een heel mooi product. Dat was in mei 2020 via een online meetup: link. Nadat Jeffrey het algemene verhaal gehouden heeft komt Hugo Ophof van Frontis op het podium om een praktijkcase door te nemen. Dat gaat om Vakantiepark de Twee Bruggen in Winterswijk. Een vakantiepark dat zich als 5-sterrenlocatie wil profileren en dat ook met de website wil uitstralen. 800.000 websitebezoekers per jaar, 10.000 boekingen per jaar. Je kunt er met een tentje staan, maar er zijn ook chalets, bungalows en lodge-tenten te huur. Het hoogseizoen is geen probleem, dan is alles volgeboekt. Maar "daar omheen", op die momenten moeten er ook veel boekingen zijn. Met uMarketingSuite is Hugo aan de slag gegaan, A/B testen, de 2 groepen kiezen: een gezin met (jonge) kinderen en "ouderen". Ieder met hun eigen behoeftes (kunnen zwemmen, midget-golfen, de andere groep wandelen en fietsen in de mooie omgeving). Zorgen dat "het type" gedetecteerd kan worden en mensen naar de juiste flow gestuurd worden. Zo zien we het voorbeeld van de kerstperiode, mooie achtergrondafbeeldingen van het park van 2021 waar er een flink pak sneeuw ligt. De resultaten zijn zeer positief, 24.82% meer boekingen, we zien ook de acties waarbij er een lichte daling is. Maar goed, dan weet je ook welke zaken juist niet werken en je niet opnieuw hoeft te proberen. Niet iedereen wordt "gepersonaliseerd", 20% van de bezoekers gaat door de normale flow en wordt als controle-groep gebruikt. Erg leuke sessie!

Om 12.00 uur door naar de Perserij waar Elitsa Marinovska spreekt over de headless mogelijkheden van Umbraco 12. Hier werd voor mij niet heel veel nieuws verteld, maar wel weer een "call-to-action". Het demo-blog kun je namelijk hier bekijken: link en daar wordt ook verwezen naar de Github-repo: link.

Tussen 12.30 en 13.30 is er de lunch. Lekkere broodjes met onder andere kaas en ossenworst. Weer prima geregeld.

Van 13.30 tot 14.20 uur op de Meelzolder gezeten waar Richard Soeteman vertelt over het automatiseren van Umbraco package development met Powershell. Behalve dit punt komt hier ook een ander issue in beeld: het presenteren in de Engelse taal (of juist niet). Ik denk dat Richard zijn presentatie volledig in het Nederlands voorbereid had, toch zat er een dame voor mij die zich verontschuldigt omdat ze al wat jaren in Nederland woont, maar de taal nog niet goed machtig is, dus Richard schakelt over naar het Engels. Heel sympathiek, maar daardoor moet hij wel steeds zoeken naar bepaalde woorden (ik ken het, je denkt goed Engels te kunnen spreken, tot je bij een aantal technische termen komt en denkt "hmm..., wat is dit eigenlijk in het Engels?". Hoe Richard zijn spullen ontwikkelt, daar zet ik nog wel wat vraagtekens bij. Het is een manier, maar volgens mij zijn er andere (en mogelijk minder foutgevoelige) methodes. De afgelopen jaren ben ik mij meer in GIT gaan verdiepen, de syntax, een beetje hardcore in de terminal zelf commando's invoeren om meer feeling te krijgen met de werking. Want ook ik heb in het verleden wel aan cherry-picking gedaan. Maar dat is eigenlijk "de GIT-methode van de duivel". Vaak zorgt het voor zo'n wirwar aan flows in je historie dat je eigenlijk met jezelf moet afspreken: dit gaan we anders doen. Bij TRES zijn we daar met zijn allen de laatste jaren goed in gegroeid. Duidelijke branches, beschermde branches, zodat je niet rechtstreeks kunt committen op een "master-", "acceptance-" of "production"-branch, maar alles via Pull-Requests doorvoert. Die je ook nog laat controleren door een collega. Je moet er in groeien, maar als je zover bent, dan wil je het niet meer anders doen en kijk je wel eens schuldbewust terug op hoe je het in het verleden in elkaar "geprutst" hebt. Richard noemt nog een blog-post van Corné waar hij niet mee uit de voeten kon, ik vermoed dat het over dit artikel ging: link. Logisch gezien zou je zeggen dat je met pre-processor-tags je code inderdaad wel meer binnen 1 project kunt krijgen en je dan minder onderhoud hoeft te plegen. Dan is het nu misschien flink wat extra werk, maar scheelt het in de toekomst extra werk. Dus Richard, volgend jaar een "Automate Umbraco package development, part 2" waarin je laat zien hoe je het toch voor elkaar gekregen hebt? Of misschien volgend jaar een sessie van Corné Hoskam waarin hij laat zien hoe hij wel de verschillende frameworks in één codebase kan ondersteunen. Ik ben benieuwd!

Van 14.30 tot 15.20 zit ik nog op de Meelzolder, Niels Lyngsø spreekt over het koppelen van de UI in de nieuwe backoffice. Dat is volgens mij nog in ontwikkeling, maar het ziet er wel erg goed uit. Je kunt zo'n beetje alle onderdelen in de backoffice naar je hand zetten. Moeten we wat mee doen! Documentatie is te vinden op deze link.

Van 15.20 tot 15.25 is er een snack-break.

Van 15.45 tot 16.10 weer naar de Meelzolder, hier spreekt mijn collega Johan Reitsma over het automatiseren van checklists, hoe dit met een module in het dashboard van Umbraco geplaatst kan worden en je als admin "direct" geconfronteerd wordt met mogelijke misconfiguraties, fouten en andere ellende. Aan had Johan een iets verhoogde hartslag ;) maar na verloop van tijd kwam hij in de flow, doorliep de voorbeelden, kon nog wat vragen beantwoorden en had de volledige 25 minuten volgepraat. Hij had ook van tevoren aangegeven dat hij zijn presentatie alleen in het Nederlands wilde houden en dat zorgde er ook voor dat het een soepele en goed te volgen demo/uitleg was. En er werd ook door mensen in het publiek verzucht: "ah, eindelijk!".

Van 16.15 tot 17.15 is de Closing Keynote. Hoewel het een goed verhaal is, kak ik wat in. Ik ben al een flinke tijd wakker en op pad. Hier had waarschijnlijk beter de Kahoot-sessie van Jim Stolze gepland kunnen worden, omdat dit zorgt dat iedereen actief mee moet doen en je daardoor alert blijft.

Ik denk dat de organisatie nog maar eens moet kijken wat er gedaan kan worden aan het verhaal Engels/Nederlands. Aan de ene kant wil je iedereen kunnen bereiken en dan is Engels de juiste manier om dat te doen. Heb je echter een zaal vol met Nederlanders en een Nederlandse spreker, dan verloopt een presentatie meestal soepeler omdat het in je "moerstaal" gepresenteerd wordt, er zullen ook eerder vragen gesteld worden. Ik ben ooit bij een event van Microsoft geweest waarbij de hoofdtaal Engels was. Er werd toen real-time meegetypt om een Nederlandse ondertiteling mee te laten lopen. Maar omdat het allemaal zo snel moest, stond die tekst vol met storende fouten en ging je die ondertiteling maar negeren en luisterde je naar het Engelse verhaal wat beter te volgen was. Dus ook ik heb hier niet de oplossing ;)

In ieder geval, het was weer een geslaagde editie, tot volgend jaar!