Op 14 mei om 16.00 uur opende Arnold Visser (link) via een Youtube-kanaal de uitzending. Hij was de "verbindende factor" tussen de verschillende onderdelen en is vertegenwoordiger van Umbraco. Zo kan hij melden dat er meer updates aan komen voor Umbraco Forms, dat de Deploy on Premise er komt (voor de gebruikers die zelf Umbraco hosten en niet in de Umbraco Cloud).
Vervolgens komt Martin Kranenburg (link) aan het woord. De man is trainer, spreker, programma coach. Het is duidelijk een marketing-man. Tenminste, iemand die spreek over "bie-to-bie en bie-to-cie", dan zit je wel goed in de termen :) B2B = business 2 business: handel tussen bedrijven, B2C = business 2 consumer: handel tussen bedrijf en consument. Over het algemeen ben ik wat allergisch voor zulk soort types, veel bla-bla en uiteindelijk, wat heb je in een half uur nou gehoord? Martin is gelukkig de uitzondering op de regel. Met bronvermelding dat hij bepaalde afbeeldingen van Google of SAP heeft, heeft hij een prima verhaal. Over dat de aandachtsspanne bij een bezoeker van je site in 2000 nog 12 seconden was, maar inmiddels 6 seconden (minder dan wat een goudvis kan onthouden). Op dit moment kun je zelfs M&M's personaliseren, waarom je homepage niet?
Zo komen we op de pyramide, onderaan "findability", SEO, Google, "usability", de bijbel hiervoor schijnt geschreven te zijn door Steve Krug, persuasion, 95% gaat onbewust. En profiling, de "laatste stap". Op de site moet "instant" interactie ontstaan. Wordt door jouw zoekgedrag duidelijk dat je iets alleen doet, pas de USP's aan. Pas de hero-shot foto aan, de comments. Is iets niet relevant, haal het dan weg. De site moet steeds meer van een monoloog overgaan naar een dialoog. Kijk waar je verkeer vandaan komt. Bij een bepaalde site kwamen mensen via indeed op de site, dan weet je dat ze specifiek op vacatures zoeken. Bij een andere site kwam veel verkeer vanaf Zoover, deze wilden een vakantie boeken, hier kwam een eigen landingspagina voor. Ga voor de flow: Behoefte - Belofte - Bewijs.
Richt je op je doel. Wat is je doel? Bij Adidas geldt iemand pas als "klant" als hij/zij minimaal 3 aankopen gedaan heeft. De focus moet dus liggen op retentie, vasthouden. We zien de site van de NS met een dagje uit. Als je via de browser al ziet dat iemand in de regio Utrecht zit, ga je niet een dagtocht Utrecht als beginscherm tonen, maar een dagje Efteling. We zien dat je gaat uitwerken wat voor type mensen je op je site krijgt (persona's) en met welke flow je die door je site heen wilt leiden.
Boeiende sessie!
Vervolgens komen Maarten Dirksen (link) en Bas Hessels (link) van uPersonal aan het woord. We doorlopen hun pakket. Zo zien we een overzicht van concerten en een gepersonaliseerd overzicht voor een bezoeker waarbij de muziek-"smaak" bepaald is. Een profiel geeft weer in welke percentages een bezoeker overeen komt met de verschillende type personen die op de site verwacht worden en op basis daarvan aanbevolen content getoond kan worden. Een segment staat daar los van, met een segment kunnen we content uitsluiten of tonen. Als je alcohol-houdende drankjes verkoopt, heeft dat niet zoveel zin om die aan het segment "geheelonthouder" te tonen. Met triggers en acties (een gebeurtenis) kan het profiel of segment aangepast worden. Bronnen hiervan zijn het type browser of device, het bezoeken van een bepaalde pagina, een referral (hoe komt persoon X op de site). Er kan een koppeling gemaakt worden met Google Experiments waardoor je A/B testen kunt uitvoeren. Niet elke bezoeker ziet dan dezelfde site, zo kun je zien of je personalisatie effect heeft (of juist mensen weg jaagt).
Hierna komt Jeffrey Shoemaker (link) aan het woord. Hij is Umbraco MVP (most valuable people) en wordt dus gewaardeerd om de zaken die hij voor Umbraco doet. We zien een overzicht van de elementen waaruit uMarketingsuite moet bestaan. Er zijn 3 items beschikbaar, A/B testing, Digital Analytics en Personalization. De andere zaken zijn nog in ontwikkeling. Ook hier zien we de persona's, profielen, segmenten. Qua gedachtengang zijn uPersonal en uMarketingsuite dezelfde weg gevolgd. Het ziet er allemaal netjes uit.
Wel zag ik iets voorbij komen, waarbij ik denk "nee!". Zo heb je een lijst met artikelen, eerste gaat over cultuur, de volgende over sport. De persoon klikt door op het cultuur-bericht. Nu wordt de personalisatie gekoppeld dat de persoon meer interesse voor cultuur heeft. Dus komt hij/zij terug op het overzicht, dan staat een cultuur-artikel wat eerst 3 plekken lager stond ineens op de plek waar het sport-artikel stond. Maar stel dat ik ook geïnteresseerd ben in sport. Dan had ik gedacht, zo nog even doorklikken op het volgende artikel. Dan zit ik nu dus ineens te kijken van "maar hier stond toch het artikel over de Formule 1", moet ik verder gaan scrollen en heb ik dus meer een "what the fuck-moment" dan dat dit toegevoegde waarde heeft.
Hetzelfde geldt ook wel een beetje voor de NS. Wat hier boven stond als fijne implementatie (ik woon in Utrecht, toon dus standaard andere uitjes dan die in Utrecht). De opmerking van Martin over "niet van toepassing: haal het weg" moet natuurlijk niet betekenen dat het niet meer vindbaar is. Want stel dat ik een uitje naar Utrecht voor mijn ouders wil boeken, ik ben overdag aan het werk, zodat ze in de namiddag als ze heel Utrecht gezien hebben nog een bakje koffie bij mij kunnen gaan drinken?
Dat heb ik soms ook wel eens met bijvoorbeeld de mobiele weergave van websites. Stel dat je alleen een mobieltje bij je hebt, maar je zou graag de site zien zoals die op jouw desktop-computer getoond wordt, dan moet je die mogelijkheid wel hebben.
Op zich zijn deze "haken en ogen" ook wel benoemd, want als iemand altijd alleen naar het theater gaat en de site daar volledig op gepersonaliseerd is, stel dat de vakanties eraan komen en je voor de verandering met je kinderen naar bepaalde voorstellingen wilt gaan? Dan ben je ineens een volledig andere "persona". Het maakt in ieder geval duidelijk dat het passen en meten is om personalisatie door te voeren. Want zoals Martin in zijn intro al zei, als bezoeker wil je op de site "als in een limousine naar de check-out gereden worden".
Mocht het je interesse hebben en je nu balen dat je de sessies gemist hebt, op het moment van typen (18 mei 2020) staat de uitzending nog online. Dus je kunt hem in eigen tempo nog eens bekijken en nog wat stukken terugspoelen als je iets nog eens wilt na luisteren.
Uitzending op Youtube: link
Mocht je geïnteresseerd zijn in Umbraco, dan zou je kunnen overwegen een (gratis) account aan te maken op Meetup, zodat je de usergroup kunt volgen en daardoor de volgende uitzendingen ook kunt bijwonen: link.