Pomodoro timer en zelf agile werken

Ingediend door Dirk Hornstra op 02-may-2022 22:28

De tijd vliegt voorbij. Overdag met je werk bezig (die 8 uren zijn snel voorbij), dan nog een blokje om lopen omdat je de hele dag al achter je pc gezeten hebt en je zo je 10.000 stappen per dag niet gaat halen. In het weekend kranten lezen en bank hangen.. en dan begint de volgende werkweek alweer.

Dat bank hangen is niet echt mijn ding, dat is gras maaien, onkruid wieden, naar het theater of concerten gaan, maar ik heb wel periodes gehad dat ik dacht "ik moet dit nog doen, en dit, en dat" en dan na 3 maanden dacht: oké, nog steeds niet gedaan. Je moet bepaalde zaken echt gaan plannen, of als lijstje beschikbaar hebben: ik heb nu tijd, dit ga ik aanpakken.

Zo ben ik wel gecharmeerd van de Pomodoro techniek. Ik dacht dat ik dat hier al eens gedeeld had, maar ik kan het zo niet terug vinden. Tijdens de podcasts van Scott Hanselman komt deze voorbij, ook bij podcast 268: link. Het principe is dat je 25 minuten geconcentreerd met een taak bezig bent en dan 5 minuten even "rust" hebt. Daarna weer 25 minuten met een taak bezig, etc. En dan kun je nog wat andere regeltjes doorvoeren (na 4 stuks een langere pauze o.i.d.). 

Hier heb je niet perse een tomaten-wekker voor nodig, ik gebruik mijn timer op de iPad. Soms ben je met iets bezig, kom je iets tegen, pak je dat op, kom je daar wat tegen en dan ben je al gauw bezig met zaken die eigenlijk niet rechtstreeks gerelateerd zijn aan het actiepunt waar je mee bezig was. Dat na 25 minuten je iPad begint te tringelen is soms wel een goede wake-up-call: stop hiermee en ga aan de slag waar je mee bezig was! Op zich moet ik nog wel eens kijken naar extra integratie, misschien toch een eigen app op de laptop, met integratie in Slack zodat je in "not disturb-mode" komt o.i.d. Niets vervelender dat je diep in je code zit en iemand anders zonder overleg een Teams-call  met je opstart of dat je Slack begint te blinken omdat iemand berichten stuurt. Als er iets in de fik staat heeft dat natuurlijk prio, maar meestal kunnen zaken wel even wachten tot die 25 minuten voorbij zijn.

Scott heeft een eigen pagina met linkjes en uitleg om productiev(er) te worden: link. En er is een officiele Pomodoro-site: link.

Ik kom hierop omdat bij podcast 268 de site van JD Meier genoemd wordt. En dan het artikel om ook "als mens" agile te werken: link. Ik noem hier expliciet "als mens" want in de IT-business wordt agile over het algemeen gebruikt om de manier van werken (met projecten) te duiden. We werken met sprints, stand-up, burn-down-chart en dergelijke.

Het verhaal van JD Meier is niet heel moeilijk, maar kan je (denk ik) wel een goed gevoel geven aan het eind van je werkdag/werkweek. In het kort gezegd is het een kwestie van 3 zaken noteren die je wilt bereiken:

  • de komende dag
  • in de komende week
  • in de komende maand
  • in het komende kwartaal
  • in het komende jaar


Drie "dingen". Het komt goed uit dat ik bij TRES werk :)

Het wordt een kwestie om hier een gewoonte van te maken. Elke maandag 3 punten voor de komende week opschrijven. Elke dag 3 punten voor die dag opschrijven (en daar zullen dan 3 van die week-punten ook in terug komen vermoed ik, net als die maand-, kwartaal- en jaar-items). En elke vrijdag ga je kijken welke 3 punten deze week goed gegaan zijn en welke 3 niet of deels gehaald zijn, zodat je bij je lijst van de volgende week een betere inschatting kunt maken en je hopelijk niet tot 3 kunt komen bij "niet of deels gehaalde" acties.

Naast het feit dat je dit op je werk kunt toepassen (ik ga mijn Microsoft TODO app hier op inrichten), zo kun je dit ook op je persoonlijke leven toepassen. Ik had al een eigen app/mobiele site waar ik mijn TODO acties in heb staan. Maar iets te ambitieus. Elke week een item uit Hanselminutes wat ik verder uit wil zoeken. Maar toen had ik ook nog dat ik elke week 10 podcasts "moest" beluisteren en die samenvatten. Dus die items, daar ben ik toen niet aan toe gekomen. Nog wat losse items. En zo staan er nu 71 items op mij "te wachten" tot ik ze op ga pakken en uit ga werken. 

Ik ben nu de podcasts van .NET Rocks aan het beluisteren (en samenvatten), maar die zijn soms wel 2 uur per stuk. Als ik hier 10 per week van wil beluisteren, dan ben ik al 20 uur "kwijt". Dan nog het samenvatten, reken daar ook maar 2 of 3 uur voor. Dan ben je bijna alle avonduren in een week al kwijt. Als je dan nog wilt programmeren en wat onderzoekswerk/ontwikkelwerk wilt doen, dan heb je daar bijna geen tijd voor.

Dit moet anders, de lijst neemt alleen maar toe en daardoor zakt een beetje de moed in je schoenen. Ik verschuif alles wat nu open staat een jaar vooruit zodat ik een lege lijst heb. Probleem is nu dat je met bepaalde punten bezig bent, vervolgens met andere punten aan de slag gaan/moet en die eerdere punten waar je mee bezig was nog niet af waren. Effect: na 3 of 4 weken kom je daar weer aan toe en moet je er weer "helemaal in komen".

Bij TRES probeer ik nu in ieder geval 3 punten per dag uit te voeren. In mijn "eigen tijd lijst" heb ik nu 3 punten actief gemaakt. Omdat het wat grotere punten zijn heb ik mezelf 2 weken de tijd gegeven. Komt niet helemaal overeen met het bovenstaande schema qua tijd, maar het gaat erom dat je een "behapbare lijst" hebt.