Als je zelf de podcasts van Scott wilt beluisteren, die zijn hier te vinden: https://hanselminutes.com/archives
PC 811: Scott spreekt met Nick Walton van Latitude over de volgende generatie van kunstmatige intelligentie in AI Dungeon: link. Het is een tekst gebaseerd spel, waarbij de AI op basis van je input acties genereert. Hoewel het wel knap is dat het kan, heeft dit niet mijn interesse. De tijd dat je met Leisure Suit Larry (en andere spellen) via tekst acties deed dus open door, order beer, die spellen speel ik niet meer. Zou ik weer een spel van Leisure Suit Larry spelen (zelfs versie 1), dan is het nog steeds de grafische versie. Voor de rest niet veel interessants in deze uitzending, dus die kun je overslaan.
PC 812: Scott spreekt met dr. Jelani Nelson over computer science en al die dingen die hij doet. Deze podcast wordt in samenwerking met ACM Bytecast (net als aflevering 790: link) gemaakt. Jelani zijn eigen website is hier te bekijken: link. Zo komt de internationale olympische spelen voor informatica voorbij: link. Je kunt op de site zien dat in 1995 Nederland dit georganiseerd heeft. De "beste studenten" per land gaan hier de competitie aan. De focus ligt op algoritmes, dus het moeten studenten zijn die supergoed in wiskunde zijn. De statistieken zijn hier te bekijken en je ziet dat in de editie van 2021 Marco Meijer een gouden medaille gewonnen heeft en Andy van Horssen een bronzen medaille: link. En Marco heeft het uitstekend gedaan, want in 2019 brons, 2020 zilver en 2021 goud: "hail to the king!": link. Je kunt deze uitzending wel overslaan, maar in plaats daarvan zou ik naar de site gaan: link. Je kunt daar namelijk de opdrachten en de oplossingen vinden. Dus als je je kennis wilt uitbreiden is dit een goede plek om dat te doen!
PC 813: Scott spreekt met Annyce Davis over "climbing high while staying grounded". Annyce haar eigen site is hier te bekijken: link. Annyce is gestart met Java en doorgegroeid met Android. Mobile en Android zijn de zaken die haar interesseren. Scott heeft het over het ontwikkelen voor Android wat hij in het verleden gedaan heeft. Maar inmiddels zijn de SDK's goed ontwikkeld (Jetpack deployement) die allemaal versies ondersteunen. Annyce werkt bij Meetup, een site waar ik ook bepaalde zaken volg om bij online evenementen aanwezig te kunnen zijn. De uitzending kun je overslaan, maar het blog van Annyce is misschien wel interessant om door te lezen.
PC 814: Scott spreekt met Jason Zander over Azure, hoe het in het verleden was en hoe het er nu bij staat, een wereld van verschil. Jason en Scott hebben vroeger bij 800.com gewerkt, het schalen van machines was toen nog het naar de computerwinkel rijden en een fysieke nieuwe computer aankopen en aansluiten. Niet heel veel toegevoegde waarde, dus kijk maar of je deze uitzending wilt beluisteren.
PC 815: Scott spreekt met David Weston over de security eisen waar je computer aan moet voldoen om Windows 11 te kunnen draaien. We gaan niet heel erg de diepte in, globaal wordt gesproken over Bitlocker, secure boot/trusted boot. Een druk mannetje. Als je over wilt naar Windows 11 (of je Windows 10 meer secure wilt maken), luister dan naar deze aflevering zodat je ongeveer weet welke acties je moet uitvoeren.
PC 816: Scott spreekt met Kevin Hoffman van Wasmcloud over de verborgen talenten van Web Assembly. De site van het bedrijf is hier te bekijken: link. Ik ken de term "web assembly", zo kun je namelijk met Blazor van Microsoft code in C# schrijven die dan cliënt-side in je browser draait, de DLL's gaan dan over de lijn (of de zaken worden server-side gerenderd). Maar wat ik hier hoor is dat Web Assembly een "los iets" is en je deze ook buiten je browser, in je eigen code kunt gebruiken. WA is opgebouwd vanuit security oogpunt, dus geen toegang tot externe systemen. Maar je kunt wel bepaalde zaken routeren. Voor de volledigheid een verwijzing naar de website van WebAssembly: link. WASI komt voorbij: link. Scott draagt nog aan dat de opzet overeen komt met een Kubernetes netwerk. Kevin legt uit dat dit niet zo is, daar heb je vaste verwijzingen in een netwerk, waarbij Wasmcloud gebruik maakt van een mesh-netwerk met de naam lattice: link. Een hele interessante aflevering!
PC 817: Scott spreekt met Trice Johnson, ze heeft het boek Becoming a digital unicorn geschreven. Ik heb aan het begin deze podcast uitgezet, ik vond deze totaal niet interessant. Dus waarschijnlijk kun jij deze ook overslaan.
PC 818: Scott spreekt met David Copperfield over zijn boek "History of Magic". De podcast is gemaakt met Microsoft Outside In en nu dus ook gedeeld via Hanselminutes (net als podcast 781). David zijn eigen site is hier te bekijken: link. Deze uitzending is ook via Youtube te beluisteren én bekijken, dus als je er beeld bij wilt, check de link. Mijn advies: bekijk de Youtube-uitzending, want heel veel "nieuwe dingen" komen in deze uitzending niet naar voren, maar het is wel even leuk om te zien hoe het "Secret Magic Museum" in Las Vegas eruit ziet. Komt er op neer dat veel zaken die eerst "magie" zijn later "gewone" huis-tuin-en-keuken zaken worden. Het herinnert me er aan dat ik Las Vegas nog op mijn bucket-list moet zetten en dat ik dan dit museum zeker wil bezoeken!
PC 819: Scott spreekt met Cynthia Lee van Stanford over de "race gender in Silicon Valley". Cynthia haar site bij Stanford is hier te bekijken: link. Cynthia geeft les, in deze uitzending komt voorbij hoe vroeger met videospellen je veel zaken moest doen om iets werkend te krijgen en dat een deel van de oorzaak is dat "de blanke man" meer vertegenwoordigt is in IT dan vrouwen en/of kleurlingen. Deze uitzending kun je overslaan.
PC 820: Scott spreekt met Jérôme Laban van Uno Platform over multi platform apps. Jerome zijn eigen site is hier te bekijken: link. Uno is gebouwd op Xamarin. Je kunt je applicaties hiermee bouwen voor Windows, Apple/Mac, Linux, Android, Web-Assembly. Op basis van XAML, C# en de API's van WinRT je code voor meerdere omgevingen bruikbaar maken. Mono, .NET Core. Weergave is in Uno te configureren, als je alle pixels wilt configureren, dan kan dat. Maar je kunt ook het systeem bijvoorbeeld die knop laten opbouwen. Als je op iOS zit, dan wordt het een UI-Button en ziet het eruit zoals ook alle andere applicaties de knop op dat platform tonen. Je kunt hier bij de gallerij bekijken hoe dat getoond wordt, de Material (Google), Fluent (Windows) en Cupertino (Apple): link. Er wordt aan Jérôme wel eens gevraagd waarom ze niet alles met SKIA renderen (link), dat komt omdat onder andere iOS regelmatig het renderen aanpast. Als je een tekstvak hebt en daarin je vinger ingedrukt houdt, krijg je een soort context-menu. Dat moet je door het systeem laten afhandelen, als je dat met SKIA gaat renderen moet je zelf ook al die interactie programmeren. En alle verschillende versies gaan ondersteunen: "niet te doen" dus. Scott geeft nog even de tip om te kijken op playground.platform.uno, dat is een soort "code pen" waar je XAML in kunt voeren en meteen kunt zien wat de output wordt. Draait op .NET 6. Uno is open-source, code is op Github te vinden: link. Eind 2021 is er een online conferentie geweest, Uno Conf, dit is de site: link en je kunt de video terug kijken op Youtube: link. Een heel interessante uitzending!