De 10 van Scott Hanselman - podcast 601 tot en met 610

Ingediend door Dirk Hornstra op 06-sep-2021 21:01

Als je zelf de podcasts van Scott wilt beluisteren, die zijn hier te vinden: https://hanselminutes.com/archives

PC 601: Scott spreekt met advocaat Gary Nissenbaum over de "terms of service" en hoe developers die op websites/in apps toe moeten/kunnen passen. Een redelijk droog verhaal, dus je zou 'm over kunnen slaan. Wil je wel weten hoe het zit met het "akkoord gaan met de voorwaarden", dan kun je deze aflevering natuurlijk wel luisteren. Want zo kun je akkoord gaan met het laten vervallen van het kunnen aanklagen via een rechter en dat het via "arbitration" geregeld moet worden. Zo komen de verschillende mogelijkheden voorbij: de "click-wrap": de gebruiker moet op een knop "I Agree" klikken, "browse wrap": onderaan de pagina staat een link naar de voorwaarden; hier niet verplicht om het door te klikken, "scroll-wrap": hierbij moet je door de teksten heen scrollen en onderaan de knop "I Agree" klikken en de "sign-in-wrap": ergens in het proces, bijvoorbeeld het starten van een order; hier krijg je de melding dat je akkoord gaat met de voorwaarden als je verder gaat. Gary bespreekt een paar cases. Zoals de case van Uber waarin de link wat verborgen lijkt. De eerste rechter gaf de klager gelijk: niet duidelijke letters, volgende scherm een knop die je moet aanklikken en dan pas de voorwaarden. Maar in hoger beroep kreeg Uber gelijk. Als je "zo slim bent om de app te installeren" heb je daar ook al de voorwaarden kunnen lezen en ben je technisch onderlegd om ook dit te vinden/lezen/mee akkoord te gaan: link. Een gekleurde man, Selden, meldde zich aan voor AirBNB. De locatie waar hij heen wilde, werd geweigerd. Met een fake-account, foto van een witte man was het huis wel beschikbaar. Een duidelijk geval van racisme. Maar door de voorwaarden (en het akkoord gaan) moet het via arbitratie en kan het niet via de normale rechter: link en link. Een andere case was bij Amazon, door een order aan te maken ga je (staat ergens anders: door een order aan te maken ga je akkoord met de voorwaarden) en er waren zoveel links, onoverzichtelijk, waardoor een persoon niet kan weten dat hij zijn rechten opgeeft.

PC 602: Scott spreekt met Rachel Nabors over web animatie. In podcast 453 heeft Scott al een keer met haar gesproken (link) en toen had ze het erover dat ze een boek wilde schrijven. En dat is inmiddels gedaan: "Animation at Work" (couponcode HANSEL maar ik weet niet of die nog werkt). Rachel noemt Greensock, een javascript bibliotheek voor animaties, wat gebaseerd is op ActionScript (wat we nog kennen van Flash). Ziet er cool uit! Scott en Rachel hebben het over verschillende animaties e.d., maar ook de mogelijkheid om zaken uit te zetten. Zo worden sommige mensen duizelig (of zelf misselijk) als je bepaalde acties op het scherm hebt. Ik heb dat vroeger wel eens met een spel gehad, als het niet helemaal vloeiend loopt, dan kan dat desoriënterend werken. Maar zo wordt ook de mogelijkheid genoemd om je eigen lettertype in te kunnen stellen, zo zijn er lettertypes waardoor dyslectische mensen beter kunnen lezen. Rachel heeft een coole site gemaakt, Alice in Videoland met veel animaties: link. Source daarvan heeft Rachel op Github gezet: link. De code-pen animaties zijn ook super-cool: link. Mocht je zelf veel met web animatie doen en geïnteresseerd zijn, er is ook een slack-kanaal wat je kunt volgen: link. Rachel haar eigen site is hier te bekijken: link.

PC 603: Scott spreekt met CEO Rian Buckley over "fitcode", de link tussen mode en technologie. Door een aantal vragen te beantwoorden krijg je een bepaalde getallen-serie. En op basis daarvan kun je op webshops kleding vinden waarvan je weet dat het je altijd zal passen en goed zal afkleden. Rian werkt inmiddels bij Amazon, het Twitter-account is er nog: link, maar de website is er zo te zien niet meer. Wat jammer is, want het idee is goed. Voor veel webshops zou het ideaal zijn, want het scheelt heel veel retouren.

PC 604: Scott spreekt met Mike Brocchi over de Angular Cli. Mike zijn projecten zijn hier op Github te vinden: link. Angular zelf staat ook op Github: link en als je zelf wilt bijdragen dan kan dat, met bepaalde labels zoals "help wanted" kun je jouw bijdrage leveren.

PC 605: Scott spreekt met Thomas Happ over het spel Axiom Verge wat hij gemaakt heeft (er is zelfs een wikipedia-pagina: link). Thomas is game-developer, dit was een project wat hij in eigen tijd (in zijn uppie) gemaakt heeft. Dus niet alleen het ontwerp, maar ook de echte werking, ontwerp, muziek, geluidseffecten, etc. Dus daar is hij 5 jaar mee bezig geweest. Sommige mensen noemen het een "Metroid-kloon", maar dat is niet zo. Toen Thomas het bouwde was Unity nog niet goed ontwikkeld, dus hij heeft het als een XNA game gebouwd, met MonoGame. En nu in 2021 wordt het tijd voor deel 2: link.

PC 606: Scott spreekt met Kamilah Taylor over hoeveel verschillende dingen ze gedaan heeft. Senior software engineer bij LinkedIn, heeft daarbij gewerkt met de LinkedIn App en de LinkedIn learning-app, bij Wolfram met Lego Mindstorms. Bij Wolfram wilden ze Mathematica combineren met LEGO Mindstorms en omdat Kamilah dat vanuit haar studie al gedaan had, was dit een mooi project. Ze werkte met dit project op haar Mac en daarbij werkten zaken niet altijd goed. Vervolgens ging ze met Linux aan de slag en werkte het prima. De drivers van USB met Mindstorms waren dus niet goed. LEGO wilde daar niet echt bij helpen, dus Kamilah is daar zelf mee aan de slag gegaan. Bij LinkedIn moest er een mobiele app komen. Kamilah startte met Objective C, maar toen Swift uitkwam is het overgezet naar Swift en heeft ze collega's opgeleid, toen werd er met 50 mensen aan gewerkt. Kamilah haar eigen site is hier te bekijken: link en haar LinkedIn-profiel staat hier.

PC 607: Scott spreekt met Camille Eddy over het verwijderen van vooroordelen uit AI (kunstmatige intelligentie) en machine learning. Scott is onder de indruk van haar LinkedIn profiel: link. Camille haar eigen site is hier te bekijken: link. De podcast is niet heel interessant. Een paar items die wel de moeite waard zijn: Scott geeft het voorbeeld van machine-learning, Amerikaanse tanks vs Russische tanks. Later blijkt dat alle afbeeldingen van Amerikaanse tanks overdag genomen zijn, die van Rusland in de avonduren, dus het algoritme pakt het verschil tussen dag en nacht en niet tussen de type tanks..., Camille heeft een vergelijkbaar project waarbij honden en husky's van elkaar onderscheiden kunnen worden. Maar alle foto's van husky's zijn in de sneeuw en de anderen niet...Waarop Scott nog een voorbeeld heeft van wanneer het druk of niet druk is in de metro, maar omdat er ook een klok in beeld stond heb je het algoritme leren klok-kijken... Camille komt met het concept dat er naast de AI (artificial intelligence - kunstmatige intelligentie) ook explainable AI komt. Dus als een AI algoritme zegt: volgens mij staat op deze foto een kat, dat daarbij ook de onderbouwing gegeven kan worden: ik zie puntige oren, ik zie snorharen. Er volgen nog een aantal voorbeelden. De droger (die vaak in de wc hangt), die niet reageert op de handen van een Nigeriaan, omdat het apparaat ingesteld staat op "witte handen": youtube-link. Ook de Kinect en andere webcams e.d. die "donkere mensen" niet detecteren. Het incident met Apple waarbij "donkere mensen" foutief geïnterpreteerd worden en getagd als "gorilla": link. Chrissie Teigen (vrouw van John Legend) kwam erachter dat als je zoekt in Google Photo's op brassiere je allemaal foto's vindt waarop ze kleren aan het passen is. Het woord "bra" (bh, de afkorting) gaf geen resultaten. Zo wordt er dus wel op één term filtering toegepast, maar zijn ze vergeten om het volledige woord ook te filteren.

PC 668: Scott spreekt met Jafar Soltani van Rare Games over Continuous Delivery met AAA games "Sea of Thieves". Jafar heeft hier ook een blog over geschreven, dat is hier te bekijken: link. Het spel wordt in C++ gebouwd. De spellen zijn groot, sommige zijn 100 GB groot. Met build-farms wordt dat gedaan, waarbij parallel zaken draaien. Die grootte bestaat voor een groot deel uit resources, de code (executable) zit rond de 100/150 MB. Elke dag wordt er een soort "versie die uitgebracht kan worden" opgeleverd, elke week wordt daar 1 van gekozen die daadwerkelijk uitgebracht wordt. De build-server die gebruikt wordt is TeamCity. Omdat er met grote binaire bestanden gewerkt wordt, was GIT toen nog niet een goede kandidaat voor versie-beheer. Rare gebruikt Perforce: link. Er worden "build-artifacts" aangemaakt, wat al gauw rond de 8 tot 10 TB zit, dat moet regelmatig opgeruimd worden en met plug-ins kan dat in TeamCity gedaan worden. TeamCity is van Jet Brains, die ik ken van Rider (alternatieve Visual Studio IDE) en Resharper voor het beter maken van je code. In het verhaal DevOps, Continuous Integration en Continuous Deployment, daar is TeamCity voor. En de professional versie (die een beetje beperkt is met aantal agents) kun je zelf gratis hosten. Toch eens bekijken dus: link.

PC 609: Scott spreekt met Tara Manicsic over Progressive Web Apps. Het is (voor zover ik het beluister) een stuk JSON code waarnaar je verwijst in je HTML. En daarmee kun je "apps", wat eigenlijk een soort website is op je startscherm van je telefoon plaatsen. Kun je dat full-screen starten. Kun je zaken in een eigen cache zetten, zodat op momenten dat je geen internet hebt, je bepaalde basic-informatie nog wel kunt lezen. Ook zaken als "push-meldingen". Service-workers, een stuk javascript-bestanden die in de achtergrond zaken voor je regelen. Tara haar eigen site is nu niet meer bereikbaar, maar als in Chrome de developer-tools opent, daaar naar tabblad Application gaat en het onderdeel Service Workers aanklikt en dan bijvoorbeeld naar www.youtube.com gaat, dan zie je de service-workers die op die site actief zijn. De javascript-bestanden bevatten en if-statement om te kijken of je in een browser zit, daarna zitten er promises. Web-application manifests, informatie kun je op de site van Mozilla vinden: link. Bij het afsluiten komt Tara nog met een hele goede link, die van de Hacker News readers als Progressive Web Apps: link. Tara haar projecten op Github zijn hier te bekijken: link.

PC 610: Scott spreekt met Amanda Silver, een program-manager bij Microsoft over Live Share van Microsoft waarmee je samen met iemand anders code kunt autoriseren en debuggen via Visual Studio of Visual Studio Code. De uitzending voegt niet heel veel toe, dus die kun je overslaan. Ik ben naar de genoemde URL gegaan: https://aka.ms/vsliveshare. Je komt nu op een blog uit en daarin staat dat Live Share standaard in Visual Studio 2019 zit. Op zich is dit best wel een handige feature, nu we in tijden van "meer thuis werken" misschien wat aan een collega willen vragen en hij/zij op deze manier met je mee kan kijken of mee debuggen. Ik zag vandaag dat het inderdaad rechtsboven in het scherm zit en er werden een paar collega's aangeraden. Ik heb het nog niet nodig gehad, maar lijkt een handige feature!