Als je zelf de podcasts van Scott wilt beluisteren, die zijn hier te vinden: https://hanselminutes.com/archives
PC 541: Scott spreekt met Dan Driscoll over het bouwen van bots met het Microsoft Bot Framework. Ik heb er wel wat mee getest, maar niet heel veel gedaan. De "cards"-optie was inderdaad wel heel mooi. Dan zijn eigen site is hier te bekijken: link. Niet een heel interessante uitzending, maar de site voor de bots is nog wel de moeite waard: botframework.com.
PC 542: Scott spreekt met "Dr. Felienne" over hoe je kinderen "code smells" kunt laten zien/leren. Dus je hebt onder 1 knop de complete functie staan: niet goed. Felienne heeft hiervoor gebruik gemaakt van de Scratch-applicatie (link). Felienne haar eigen site is hier te bekijken: link. Als je deze uitzending wilt beluisteren, succes. Ik ben halverwege afgehaakt, ik kon het niet langer aanhoren. Ten eerste hoor je meteen dat het een Nederlander is die Engels spreekt (dat gaat nog wel), maar dan zo overdreven "enthousiast", ik word daar echt niet goed van. De uitzending zelf kon me ook niet echt boeien trouwens.
PC 543: Scott spreekt met Daphne Chong over hoe je een meer sociale ontwikkelaar wordt. Daphne haar site is hier te bekijken: link. Niet een heel interessante uitzending. Het gaat erover hoe je meer/beter kunt leren. Daphne gaat er echt voor zitten om bijvoorbeeld een andere programmeertaal te leren en ik heb dat ook wel, als je tussendoor wat doet, dan pak je te weinig mee. En ook omdat je agenda altijd vol zit moet je daar expliciet tijd voor vrij maken.
PC 544: Scott spreekt met Jason Scott over het archiveren van digitale ervaringen met behulp van emulators. Jason zijn eigen website heeft een top-URL: textfiles.com. Jason is van archive.org, de site die ik alleen maar gebruik om websites te zoeken die niet meer online staan, maar daar misschien nog wel te vinden zijn. En inderdaad, bovenin kun je klikken op Software en dan bijvoorbeeld op MS -DOS Games. Mortal Kombat! Doom! De emulator die gebruikt wordt is Mame: link. De source-code daarvan is op Github te vinden: link. Ge-wel-dig hoe je daarmee virtuele machines kunt opbouwen op basis van alle losse componenten. Javascript is op een bepaald moment volwassen geworden en kon binnen de browser gebruikt worden. Dus je kon ook de emulator in de browser gaan draaien. Een aantal bedrijven boden software aan om c++ naar javascript te compileren. Met emscripten (link) kon het gebouwd worden. In eerste instantie duurde het 9 maanden om een versie te bouwen die in de browser 5% van de snelheid had ten opzichte van een stand-alone versie. Na 1 maand was het 10 machines op 50% draaien, daarna nog 2 maanden later 50 machines die het op 50 tot 100% van de snelheid kon laten draaien. Het heeft ervoor gezorgd dat er aanpassingen in emscripten uitgevoerd zijn (het was bedoeld voor simpele programma's als een calculator, simpel spelletje, niet voor een full-size emulator). Zo werd een output-bestand van 75 MB wat Firefox liet crashen. Zo was er ergens een controle op het javascript, maar als dat meer dan x MB is, skip die controle. Op die manier is er een werkende versie opgebouwd. En kan de Mame-emulator inmiddels zelf exporteren naar Javascript (geen emscripten meer nodig). En uitleg hoe je vroeger met je CRT-scherm (fosfor wat nog licht bleef nabranden) een andere beleving had bij het spel dan nu op je LCD scherm. Hoe je vroeger bij bepaalde spellen op een bepaald moment je floppy-drive hoorde rammelen en je wist: er staat een vijand om de hoek, ik moet nu wat doen om het te overleven. Een zeer interessante uitzending!
PC 545: Scott spreekt met Luvvie Ajayi. Scott heeft een aantal jaar met haar een podcast gedaan, Ratchet and the Geek (link). Dat stopte omdat Luvvie ging schrijven, haar eigen boek: "I'm judging you, the do-better-manual". Ze heeft 13 jaar geblogd op de site: awesomelyluvvie.com. Luvvie haar eigen site is hier te bekijken: link. Het schijnt een heel humoristisch boek te zijn.
PC 546: Scott spreekt met Scott Anderson hoe virtual reality in 2016 ervoor staat. Zo wordt de "poor man virtual reality" besproken, met de cardboard (je mobiel in een soort houder voor je ogen). De grote merken komen voorbij, de HTC Vive (link) en de Oculus Rift (link). Hier komt nog voorbij dat de dure videokaart van Scott Hanselman die 6 jaar oud is, totaal niet geschikt meer is voor VR. Ook Scott Anderson geeft aan dat een dure videokaart die hij 2 jaar geleden gekocht heeft nu net bij de minimum-eisen erdoor kan. Ook de uitleg over hoe het aantal frames getoond moet worden en als je daaronder komt, hoe mensen daar ziek van worden (je krijgt een soort vertraging en je bewegingen komen niet overeen met het beeld). Mocht je in virtual reality geïnteresseerd zijn, dan is dit een interessante uitzending. De grote merken hebben inmiddels hun producten allang weer vernieuwd, want we zijn nu 5 jaar na deze uitzending.
PC 547: Scott spreekt met Linda Liukas over het project/boek Hello Ruby wat zij uitgebracht heeft. Ze wilde een boek maken, zodat ouders hun kinderen konden uitleggen wat voor werk ze nu doen (niet "een beetje achter de computer zitten"). Via Kickstarter kwam er een groot bedrag binnen, veel animo, dus toen moest het boek ook daadwerkelijk uitgegeven worden. Iets wat in de 34 pagina's zou zijn werd een boek van rond de 120 pagina's. Het produceren van het boek, daarbij bleek dat het bijna een jaar ging duren (je bent ook afhankelijk van andere partijen). Hello Ruby is online te vinden: link en Linda haar eigen site is hier te bekijken: link.
PC 548: Scott spreekt met Patrik Svensson over Cake (C Make), een build-automation systeem voor c wat cross platform is. Patrik zijn eigen site is hier te bekijken: link en zijn Github-repo's zijn hier te vinden: link. De site van Cake is: link en de source-code daarvan staat op Github: link. Patrik was consultant bij een bedrijf wat geen build-systeem had. Hij stelde voor om Fake te gebruiken (build-systeem voor F#: link), dat wilde het bedrijf niet. Daarna als optie Rake (Ruby make: link), maar ook dat vond geen gehoor. Er waren al een stuk of 5 build-systemen in .NET gebouwd, maar allemaal geen C#. Omdat Roslyn open-source werd is Patrik daarom gestart om dan maar zelf de C Make te maken. Het is een "project erbij", dus de code is overgedaan naar de .NET Foundation die dan het beheer overneemt. Patrik geeft al aan dat het een maand kon duren voor een PR (push request) uitgevoerd werd. Scott is heel enthousiast over dit project, dus ook maar eens een blik op werpen!
PC 549: Scott spreekt met Damian Brady over Octopus Deploy, orchestrating and automating deployments. Vijf jaar geleden had Scott het gesprek met de oprichter van Octopus, toen dit nog een "idee" was (podcast 383: link). Damian zijn site is hier te bekijken: link. Tijdens de uitzending komt ter sprake dat er steeds meer projecten overgaan naar Docker, containers dus. De vraag is in hoeverre Octopus dan nog toegevoegde waarde heeft. Daar is het team ook al mee bezig. In 2015 kwam bij de presentaties van Coolblue ook naar voren dat zij Octopus Deploy gebruiken: link.
PC 550: Scott spreekt met Everett Harper van Truss over infrastructuralism. Truss heeft de website van healthcare.gov gemaakt. Voordat ik de podcast beluisterde heb ik dit korte fragment op Youtube bekeken: link. En daar zie je dat Everett een prima spreker is, goed verhaal, houdt de aandacht goed vast. Ik heb er nooit over nagedacht dat een "automatische zeep-dispenser" (soms) niet reageert op handen van kleurlingen, omdat deze ingesteld is door producten en testers die blank zijn/waren... De podcast is niet heel interessant. Gaat over hoe dit overheidsproject (healthcare.gov) op verschillende afdelingen ontwikkeld werd, ieder zijn eigen eilandje en wat volgens de specs geleverd moet worden gemaakt werd, dat was het. Niet testen of het wel (goed) samenwerkt met de andere onderdelen. Hij noemt het verschil tussen "complex" (hoe ontwerp je een menselijke samenleving: geen idee) en "complicated" (het bouwen van een Boeing 747 is complicated, want deze bestaat uit duizenden onderdelen, maar met de juiste bouwtekeningen lukt het wel). Everett noemt nog Dave Brailsford die de opdracht kreeg om met Team Sky binnen 5 jaar weer een Tour de France te winnen. Dat lukte hem in 3 jaar. Met het principe "getting 1% better". Door veel losse zaken 1% beter te maken, zorg je dat het totaalpakket veel beter wordt. Op deze pagina wordt dit principe goed uitgelegd: link.