Op 1 oktober heb ik online een aantal sessie van The Next Web gevolgd (link), op 2 oktober kun je nog een aantal sessies bekijken. Mijn eerste sessie zou Edwin van Bommel zijn, Chief Innovation Officer bij ABN AMRO die het over the future of data ownership en AI gaat hebben. Die sessie heb ik gemist omdat ik boodschappen aan het doen was (moet ook gebeuren). Ik was wel 's morgens om 8.30 uur naar de website van de Dutch Umbraco User Group gegaan, deze hielden het DF20 event.
Wat is een groot issue in de online wereld? Volgens mij "vreemde karakters". Zelf heb ik het vaak genoeg meegemaakt, site wordt omgezet naar UTF-8, waren zaken toch niet goed, en uiteindelijk staat er niet café maar cafæ of een ander vreemd teken. Ik zie het momenteel in de app van Pathé (ja, daar staat ook een streepje op de e), maar ook bij betalingen via iDeal. Gerelateerd daaraan is de meertaligheid van sites.
Emmanuel Tissera trapt af en gaat het over GILT hebben. GILT staat voor Globalisation, Internationalisation, Localization en Translation. DF20 was al iets eerder begonnen zie ik, hij was niet helemaal de eerste (maar wel de eerste sessie die ik zag). Op dit moment (3 oktober) kun je op de site alle sessies in 1 video terug kijken (10 uur!), live.df20.nl Wereldwijd worden er 7.117 talen gesproken. Emmanuel werkt bij Luminary (luminary.com). In de presentatie behandelt Emmanuel de case van een virtuele klant die veel mensen wil bereiken. Dan moet je meerdere talen op je site aanbieden.
Translation: T9N. Het renderen van tekst van één taal naar de andere. Emmanuel laat ons de Engelse tekst en de Sinhala-versie zien (Senegalees), voor mij totaal onleesbaar. Tekst, afbeeldingen, audio en video. Emmanuel laat ons een bord met tekst zien, totaal onleesbaar. Er komt een doodskop bij en dan komt er onderaan te staan: "danger, mines". Had ik eerst gedacht dat het een bord voor "pas op, nadering voorrangsweg" was, het is iets "explosiever".
Localisation: L10N, het op maat maken voor de lokale instellingen. Bij ons zit het stuur links in de auto, in Engeland aan de rechterkant. Zo heb je op webpagina's ook het lezen van links naar rechts, of in Arabische landen van rechts naar links.
Internationalisation: i18N, we krijgen het voorbeeld van een lader voor een telefoon, waarbij je allemaal verschillende aansluitstukken voor verschillende stopcontacten krijgt. Inclusief schuifjes om het juiste voltage te kunnen verwerken.
Globalisation: G11N, het product globaal beschikbaar maken. We zien het voorbeeld van Mc Donalds die in Australië Macca's schijnt te heten.
Locale: hiermee geef je de combinatie van taal en "culture" weer. Dus nl-NL, maar ook en-GB (engels) en en-US (amerikaans).
Vervolgens laat Emmanuel zien hoe je internationalisatie in Umbraco kunt gebruiken.
Daarna komt Emmanuel nog even met de moeilijke vragen: wil je Internet Explorer ondersteunen (nog steeds 12% marktaandeel, wereldwijd). Wil je het in de Engelse taal aanbieden (84% (van wat?) heeft moeite met deze taal en ziet het als een belemmering).
Nog een paar handige links:
bit.ly/u8-variants, bit.ly/u8-render
De volgende sessie is van Busra Sengui. Het gaat over hoe ze op een meeting geweest is, een vraag mocht stellen, maar daar moest je een hete peper voor eten. Haar microfoon doet het niet goed (of haar haar zit ervoor), die sessie was voor mij een "total waste of time". We kijken naar de bijdragen om er wat van te leren. Die bijdrage was hier 0,0.
Rond 11.43 uur ben ik weer even "in-getuned" en kreeg ik nog een klein stukje mee over de voice over voor mensen die problemen met hun zicht hebben. Ik vind dat een interessant onderwerp, ook deze mensen horen volledige toegang te krijgen tot het internet / websites. In de video moet je dan volgens mij even doorscrollen naar 3:34.40. Zo te zien ging dat in het algemeen over "Accessibility".
Ik schakelde over naar The Next Web.
1e sessie, Richard Waters van de Financial Times interviewt Nick Clegg, VP, Global Affairs en Communications van Facebook, het thema is "Rebuilding public trust and developing regulatory ecosystems". Eerste indruk? Richard is een oud mannetje wat alle negatieve zaken van Facebook wil benoemen, Nick een soort advocaat van Facebook die alles gaat ontkennen. Zelfs dat hij zelf ooit geboren is. Nou, die indruk klopt wel aardig. Een flink verbaal gevecht tussen deze twee mannen. De verkiezingen is de hoofdmoot en dan met name hoe het op Facebook behandeld wordt. Volgens Nick wordt met Reuters gezorgd dat er goede cijfers gedeeld worden. Hoewel er veel zaken gefilterd worden kun je nooit 100% filteren en zal er altijd wat tussendoor gaan, zaken die door journalisten dan weer op de voorpagina van de krant gedeeld worden. Richard benadrukt dat Facebook mensen wil vasthouden en dat de opruiende zaken dus zorgen voor een goede business. Nick ontkent dat en zegt dat mensen alleen voor de leuke zaken terugkeren en dat dit dus ook de focus van Facebook is. Duidelijk is wel dat de regels die vanuit de Europese Unie komen (data niet naar de US) voor Facebook niet makkelijk door te voeren zijn.
2e sessie, een discussie met Sampo Hietanen, CEO van MaaS Global, Malcolm Moore, technische nieuws editor bij de Financial Times, Piia Karjalainen, secretaris generaal bij MaaS Alliance en Dominick Moxon-Tritsch, director of regulation and public policy, Bolt die het hebben over "mobility as a service: opportunities for cities and consumers".
Ik had hier een foutieve aanname gedaan, met mobility zat in in de hoek van mobiele apps te denken, maar het gaat over mobiliteit, op het Twitter profiel van Sampo wordt verwezen naar maas.global, bij aanklikken kom je uit op https://whimapp.com/. Tijdens deze sessie komt naar voren dat millenials minder waarde hechten aan een eigen auto. Veel publieke data wordt via open API's beschikbaar gesteld. Er wordt gezegd dat bedrijven dat ook zouden moeten doen. De reactie daarop is dat ze dan zichzelf in de voet schieten (een concurrent kan die data dan gebruiken). Deze uitspraak gecorrigeerd, het gaat dan niet om real-time-data, maar om data in het verleden.
Ik hoor bij Generation X, dus ik ben blij met mijn eigen auto. Maar als je op vakantie in een andere plek bent, of je hebt je auto op een P+R geparkeerd en je bent vervolgens met de trein de stad in gegaan en moet dan nog een eind lopen, dan is het wel cool dat je met een app kunt zien of er ook alternatieven zijn (scooters, fietsen, über).
3e sessie, Neil Barrie, co-founder van TwentyFirst Century Brand, Andréa Mallard, CMO van Pinterest en Deirdre Findlay, global CMO van Conde Nast bespreken het thema "beyond words: brand leadership in the new era".
Er zijn de laatste tijd 2 grote thema's: covid-19 en black lives matter. Neil vraagt hoe Deirdre de laatste maanden beleefd heeft.
Deirdre geeft aan dat ze onderzoek heeft laten uitvoeren en dat daaruit kwam dat er 3 fases zijn: fase 1, begin van de pandemie, mensen zijn bang en beginnen informatie te zoeken, fase 2: mensen zijn nog bang en zoeken naar zaken om om te gaan met het nieuwe normaal. Focus ligt hierbij op fit en gezondheid. fase 3, herintreden. We mogen weer naar het werk, maar hoe blijven we gezond? Focus ligt hier vooral op zoeken naar facemasks en gerelateerd materiaal. Conde Nast heeft veel content (Vogue, New Yorker, Wired), ze hebben informatie hieruit gratis beschikbaar gesteld. In deze periode konden veel "proms" en "graduations" niet doorgaan, Vogue heeft gezorgd voor een virtueel alternatief.
Andréa geeft aan dat Pinterest vooral "voor de toekomst" is. Als mensen willen gaan verbouwen of andere dingen doen, dan gaan ze data verzamelen, zodat ze op basis daarvan later actie uit kunnen voeren. Er zitten per maand 450 miljoen mensen op Pinterest. Uit onderzoek is gebleken is dat mensen het als een "plaats" zien en niet als "een product". Dus als er allemaal negatief nieuws is, weer zoveel doden in New York, dan was vaak de "vluchtreactie" om naar Pinterest te gaan. Daarom heeft de directie ervoor gezorgd dat er geen fake covid-nieuws op Pinterest naar voren zou komen.
4e sessie, Allison Holzer, co-CEO en chief innovation officer van InspireCorps en Jen Grace Baron, Chief Growth Officer bespreken het thema "five best practices to reimagine and inspire remote teams".
Ik heb niet zoveel met zweverige zaken en van die termen als "in je kracht staan" en dergelijke, daar krijg ik chronische jeuk van. Maar goed, we zitten met de pandemie, we werken (weer) thuis, en als ik met deze tips mezelf en mijn collega's kan "inspireren", dan is dat mooi meegenomen. We gaan wel een beetje de zweverige kant op:
Als je terugdenkt aan "het meest inspirerende team", denk er dan even aan terug.
Vraag je af hoe je die setting kunt creëren.
Als je een goede dag hebt dat alles lukt, vraag je af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
Wees duidelijk in je boodschap. Het bedrijf Hubbell heeft aan de werknemers laten weten dat ze dicht gaan, of dat ze door kunnen gaan, maar daarvoor moet een loon-offer gebracht worden. Niemand wil het sluiten van het bedrijf veroorzaken en het loon-offer is erdoor: link.
Zorgt dat je doelen voor het jaar gesteld hebt. Hiermee kunnen de teams gemotiveerd worden.
Zorg dat het bedrijf "purpose" heeft.
Algemene zaken dus, ik kon er niet zoveel mee.
5e sessie, Remo Gettini, chief technology officer van Depop, Michael Beutler, director of sustainability operations, kering, Francois Souchet, Lead - Make Fashion Circular, Ellen MacArthur Foundation, Ana Andjelic, auteur, The Business of Aspiration en Jonathan Eley, retail correspondent van de Financial Times hebben het over "how is tech helping retailers to be more ethical?".
De sprekers zijn het er over eens dat er steeds meer een aversie ontstaat tegen "waste products". Vroeger was roken cool, maar dat is het inmiddels al lang niet meer. Zo zal het ook gaan met dit type producten. Van 90% van de producten is inmiddels de oorsprong te achterhalen (tracability).
6e sessie, Rebecca Roth, social media specialist en imaging coördinator bij NASA bespreekt het thema "how NASA brings space to everyone".
Rebecca laat de plaatjes en video's van NASA zien. Zo zien we een soort pixel, dat was hoe Pluto vroeger gefotografeerd werd. Inmiddels is tot in detail het oppervlak in hoge resolutie beschikbaar. Rebecca: "after 60 years we are only getting started". We zien de kaart van Amerika waar NASA op zo'n 18 locaties zit (bekendste: Houston!). De Hubble heeft jaren de mooiste beelden laten zien, daar komt straks opvolger James Web telescoop voor in de plaats. Ten tijde van de Covid-pandemie is er een nasa @ home concept bedacht. Mooie actie voor mensen die tijd over hebben (ik als IT-er hoor daar helaas niet bij). De Cassini ruimtesonde die beelden maakte van Saturnus (de kleine dot achterin het beeld is de aarde...).
Ik ben niet van de generatie van de maanlanding, maar de NASA heeft wel een speciaal plekje in mijn hart. Rebecca laat zien dat NASA op tig social-media platformen actief is. Meteen maar even gevolgd op Instagram! Hier is de lijst te vinden: https://www.nasa.gov/socialmedia
Tijd om over te schakelen naar #DF20, het is tijd voor Scott Hanselman!
Scott wordt geïnterviewd door Floor Drees, program manager bij Microsoft. Duidelijk een fan-girl van Scott, maar goed, ik als fan-boy van the man-the myth-the legend kan daar niets over zeggen :) Scott legt nog even uit hoe hij verschillende VLans heeft, om zijn uitzending soepel te laten verlopen en zijn zoon die nu een online examen heeft, dat ook kan doen. Scott heeft een voorkeur voor bedrade netwerken en eerlijk gezegd neig ik ook meer die kant op. Scott stipt nog even aan wat het verschil tussen vroeger en nu is.
In het verleden was een computer superduur en was dus het credo: "doe voorzichtig!". Nu is dat niet meer zo en is het credo geworden: "probeer het maar eens kapot te krijgen!". Scott komt met een mooi verhaal over een acteur die in zijn regio woont en die hij interviewt voor de Hanselminutes. Thuis gekomen, USB stick erin en AI, niet te vinden. Maar als hij ziet hoeveel bytes er in gebruik zijn, weet hij dat de data er nog wel op staat. Met wat tools is het uiteindelijk goed gekomen. Het verhaal is hier na te lezen: link.
Een volgend punt is het overzetten van data naar een Raspberry Pi. Op zijn pc werkt het, daar niet. Na 13 uur onderzoek komt hij erachter dat via het FTP programma bestanden zonder extensie niet als ASCII overgezet worden. Carriage-returns worden verwijderd. De default in Filezilla. Zoals met veel zaken, na lang zoeken, kom je erachter dat het eigenlijk wat simpels is. Het verhaal is hier na te lezen. Scott laat nog even zijn installatie van 6 Raspberry Pi's zien die samen een eigen "cloud" vormen.
Vervolgens komt Scott nog even op het punt "ervaring". Zo heeft hij geen "senior" als titel. Hij geeft het voorbeeld van React Native, dit bestaat nog maar 2 jaar, dus wat zegt 20 jaar ervaring? En hij geeft nog wat voorbeelden over hoe hij bepaalde cases met leerlingen bespreekt, een kapot broodrooster, waarbij uiteindelijk blijkt dat de hele buurt zonder stroom zit. Het uitsluiten van mogelijkheden leidt je uiteindelijk naar de hoofdoorzaak.
En Floor vraagt Scott nog even hoe zijn intake-gesprek bij Microsoft ging. Dat ging volgens Scott soepel, je kreeg en case en er kwam iemand bij zitten waarmee je naar de oplossing toewerkte. Zie het als een behulpzame leraar die naast je zit en je op de juiste weg helpt. Floor is van oorsprong een Ruby-programmeur, bij de intake ga je dan ook niet naar alle namespaces vragen (hoe werkt dat met System.Reflection?), maar heb je een case en is de vraag, hoe zou je dit aanpakken? Of het nu C# of Ruby is, je doet een bepaalde flow, hebt variabelen en komt zo tot een oplossing. En daar gaat het om.
Een lange dag vandaag, uiteindelijk vond ik de laatste 2 sessies het interessantst, die van NASA (Rebecca Roth deed het goed!) en ook de presentatie van Scott was dikke prima!