Vroeger was het nog wel leuk, je kon bij Norrod een eigen systeem samenstellen. Systeemkast, moederbord, geheugen. Dat vond ik op zich nog wel aardig. Maar dat was dan ook "hardware" die nieuw was en waarvan het bijna 100% zeker was dat het werkte. Inmiddels doen (denk ik) heel weinig mensen dat, je koopt een bepaald systeem en daarmee ga je aan de slag. En ja, ik heb hier wel eens iemand aan de deur gehad die dacht dat ik de CD-Rom speler kon maken. Nee, dat kan ik niet (en dat vind ik ook niet erg).
Hoewel je bij software soms tegen problemen aanloopt, heb ik inmiddels een redelijke dosis ervaring zodat ik het óf op kan lossen, óf het op een andere manier kan oplossen. Mogelijk niet altijd de mooiste, beste of veiligste manier, maar als het werkt, dan kunnen we daar altijd nog aan werken.
Maar goed, die hardware zaken... Zo heb ik een Mac Book Air. De jaren vliegen voorbij, dat is een exemplaar van 2015 (wow!, 9 jaar oud straks!) en bij Apple is zo'n apparaat dan inderdaad oud. Nieuwe besturingssystemen werken er niet meer op. Nu viel mij dat bij deze nog wel mee, systeem "Monterey" welke van 2021 is werkt er nog op, ondersteuning krijg je tot 2026 volgens mij. Dat is wel netjes. Het systeem heeft 8 GB intern geheugen (dat is redelijk) en een SSD van 250 GB. Dit is zo'n soort "geheugen-stick-achtig" SSD, die je dus niet zo makkelijk zelf kunt vervangen. Want dat wilde ik eigenlijk wel. Het is namelijk een systeem waar je het Mac OS op kunt draaien (Monterey in dit geval), waar ik ongeveer 80 GB voor beschikbaar gemaakt heb. Maar via Boot Camp kun je er ook Windows op draaien! En dat heb ik in het verleden ook gedaan, er staat dus ook Windows 10 op ( de resterende 170 GB ).
Maar goed, je zet daar Windows op, Visual Studio en nog wat ander spul en dan loopt de boel alweer redelijk vol qua bestanden. Toen viel ergens halverwege 2023 mijn oog op een aanbieding, waarbij je zo'n SSD stick van 1 TB voor een redelijke prijs kon kopen. En die ondersteunde ook mijn type Mac! Die heb ik gekocht, maar vervolgens heb ik 'm een tijd laten liggen. Misschien een beetje bang om teleurgesteld te worden en ook omdat ik het gewoon druk heb met andere dingen.
Maar goed, toen werd het Kerst 2023. Via Techrepublic kon ik Windows 11 Professional voor een schappelijk prijsje kopen en toen dacht ik: met die 1 TB voor mijn Mac Book Air kan ik die mooi "clean" installeren op de ene helft van het systeem. Want wat is het plan: 500 GB voor Mac, 500 GB voor Windows. Omdat ik ook nog wel eens wat met de Mac wil doen (bijvoorbeeld zaken testen met Docker, Outlook plug-ins en dergelijke).
Ik had een hele tijd geleden al een schroevendraaier gekocht die op de Mac werkt, het is namelijk zo'n schroefje met een soort sterretje erin. Dus de achterkant losmaken, dat was een fluitje van een cent. Accu loskoppelen, eitje. Maar toen kwam de SSD stick. Die zat vast met een schroefje. Die zou ik los draaien met die schroevendraaier, maar natuurlijk: ook daarvoor heb je een andere schroevendraaier nodig: de TorX T5. Gelukkig bij Praxis te koop, dus toen ik op 28 december in Heerenveen "op de zaak" werkte tussen de middag even langsgereden en gekocht.
's Avonds door met mijn werk, losschroeven van dat schroefje is nu een fluitje van een cent en vervolgens de nieuwe SSD aangesloten. Het valt me wel op dat het bovenste "goudlaagje" mist. Maar goed, volgens de specs zou het moeten werken.
Helaas, het werkt dus niet. Bij de instructies die ik online kon vinden zag ik dat Sierra een te lage versie was (dat was de versie die nog draaide). De update naar Sierra High ging niet helemaal lekker, maar naar Monterey op zich wel. Ik heb ook via Time Machine mijn back-ups gedraaid. Maar goed, dan haal je de originele SSD eruit en zet je de nieuwe er in. En krijg je na opstarten een folder met een vraagteken erin te zien. Dan ga je de online documentatie langs. Dus het ingedrukt houden van de option-toets. Via command-R. En als laatste hoop de Command, Option en P + R. Maar allemaal zonder resultaat. Bij de command-R kreeg ik niet die herstelopties, alleen de mogelijkheid om via WIFI te connecten en via Internet een restore uit te voeren (wat ik gedaan heb).
Je denkt dan: ik doe vast iets fout. Dus andere SSD er weer in, dat werkt allemaal weer prima, een soort install-USB-disk maken om daarmee op te starten (en dat die op basis van Monteney wel de SSD disk kan vinden), maar ook daar: geen resultaat. Ik kom uiteindelijk wel in het herstelscherm, maar kan alleen de time-machine restoren op die externe schijf en dat is ook niet de bedoeling.
Daar zit je dan. Je spaarzame vrije tijd steken in het "even vervangen" van een SSD en na een aantal dagen "van alles proberen" eigenlijk geen stap verder zijn. Dat is dus ook mede de reden dat ik geen "computerklusjes" doe. Iets wat soms simpel lijkt kan wel dagen duren. En ook nog eens zonder resultaat. Naast het feit dat ik daar geen tijd voor heb, heb ik daar ook gewoon geen zin in.
En wat ga ik nu verder doen? Want die SSD van 1 TB, kan ik daar nog wat mee? Ik hoop het wel. Via CoolBlue heb ik een USB-variant gekocht, waarop je dit type SSD aan kunt sluiten. Eens kijken of ik zo de schijf kan benaderen, mogelijk een TimeMachine back-up kan restoren en het systeem dan wel kan vinden. Ik voeg hier later nog wel even de update toe of het gelukt (of mislukt) is toe.