Power Platform: App Maker Challenge, deel 18

Ingediend door Dirk Hornstra op 06-jun-2022 20:13

Het achttiende deel, verwachte tijd: drie kwartier.
Dit deel gaat over het gebruiken van administratieve opties in Dataverse.

In het Power Platform admin center kun je zaken inregelen (link).

We gaan de items langs.
Zo heb je Analytics, waar je algemene informatie kunt bekijken.
Dit menu heeft 3 submenu's:

  • Dataverse, informatie over aantal active users, API calls, mailbox gebruik en meer.
  • Power Automate, informatie over Power Automate flows, dus gebruik, fout-informatie en details van connecties.
  • Power Apps, informatie over app locaties, connector-details en meer.


Als je in de Analytics van Dataverse zit, heb je ook weer een aantal tabbladen.

  • Op Home heb je de algemene info.
  • Active users, informatie over gebruikers, gebruik van opslag, meest actieve workflows.
  • Mode of access, informatie hoe gebruikers verbinding maken, browser type, OS, soort device en meer.
  • Entity usage, informatie over welke tabellen het meest gebruikt worden.
  • System jobs, informatie welke gebruikt kan worden om workflows met problemen te fixen.
  • Plug-ins, informatie die gebruikt kan worden om plug-ins te monitoren en problemen mee op te lossen.
  • API call statistics, monitoren en problemen met API aanroepen oplossen.
  • Mailbox usage, informatie over de verschillende gebruikte mailboxen.


Mocht je je er meer in willen verdiepen, dataverse analytics (link), power apps analytics (link) en power automate analytics (link).

In het menu-item Capacity kun je zien hoeveel data je gebruikt. Dit is onderverdeeld in Database, Log en bestanden.
Ook hier zijn weer een aantal tabs:

  • Summary, de samenvatting van Database, Log en File.
  • Dataverse, gedetailleerd overzicht van verbruik in je omgevingen.
  • Microsoft Teams, overzicht van verbruik door Dataverse voor Teams.
  • Add-ons, overzicht van verbruik van add-ons die aangekocht zijn.
  • Trial, gedetailleerd overzicht van verbruik bij je test-omgeving.


In het menu-item Environments kun je zaken via Access in stellen die betrekking hebben op rechten en toegang, zoals Security Roles, Teams, Users, S2S (server-2-server) zaken.

Het laatste blok gaat over auditing. Dit kun je aan en uit zetten.
Het bekijken gaat via het Microsoft 365 Security en Compliance Center: link.

Auditing staat standaard uit en moet actief aan gezet worden. Op environment level moet het sowieso aan staan om "iets te loggen".

Het komt voor dat auditing in de dev-omgeving aan staat, maar uit in test/productie omdat de environment administrator dit niet aangezet heeft. Wil je dat er gelogd wordt, houd daar dan rekening mee!

Dan de vragen. Hier komen de verschillende portalen langs en wordt gevraagd waar wat gedaan kan worden.
Usage data tonen, dat is volgens mij power platform admin portal. Waar kun je snel gebruikers en rechten instellen? Ook dat is volgens mij de power platform admin portal. En waar kun je snel omgevingen en users instellen? Ook.

Maar 3x hetzelfde antwoord, dan begin je wel te twijfelen.
En dat klopt. Wel 2x goed, maar de portal om snel gebruikers en rechten in te stellen, dat is power apps advanced customization.