Power Platform: App Maker Challenge, deel 15

Ingediend door Dirk Hornstra op 06-jun-2022 16:49

Het vijftiende deel, verwachte tijd: een half uur.
Dit deel gaat over het bouwen van een chatbot met Power Virtual Agents en Dataverse voor Teams.

Met een agent kun je een chatbot maken, deze testen, publiceren in het team of organisatie en ook reviews doen over de performance, kijken welke vragen gesteld zijn en of deze correct beantwoordt zijn.

We krijgen een voorbeeld, je start weer in Teams, via Apps, zoeken naar Power Virtual Agents en die selecteren.
Een nieuwe chatbot, team eigenaren en de maker van de bot hebben read/write toegang. Teamleden hebben alleen read toegang.

De volgende stap is dat je Topics aan gaat maken.
Je hebt 2 types:

  • Trigger phases, de chatbot moet detecteren wanneer de gebruiker een vraagt stelt die ook te beantwoorden is.
  • Conversation nodes, als de chatbot een vraag heeft, moet het weten hoe de respons afgehandeld moet worden. Conversation nodes definieren wat de reactie van de chatbot moet zijn en welke mogelijke acties uitgevoerd moeten worden.


Bij de keuze voor topics heb je de user topics, voor de conversatie, en de system topics, die tijdens een gesprek actief zijn. Zo heb je het begroeten, escaleren, opnieuw starten en afscheid nemen.

De 5 verschillende types van conversation nodes zijn:

  • stel een vraag, wacht op respons user.
  • voeg een conditie toe, voeg branching logic toe.
  • roep een actie aan, roep Power Automate flows aan.
  • toon een bericht, hierme reageert de chatbot op de gebruiker.
  • sluit af met een vragenlijst.


Alle chatbots starten met trigger phases en een message conversation node.

In het voorbeeld zien we een begroeting en hoe mensen kunnen vragen met wie ze contact op kunnen nemen voor een bepaald evenement.

Het volgende deel gaat over het toevoegen van inputs, variabelen en voorwaarden.

We zien hoe hier gevraagd wordt naar het land waar je het evenement volgt en ieder krijgt daar zijn/haar eigen respons op.

Hierna gaan we "acties" toevoegen. We koppelen zaken aan een tabel, zodat de verkoper voor die bepaalde region met zijn/haar gegevens getoond kan worden.

Na het bouwen gaan we de chatbot publiceren. De eerste keer na publicatie kunnen alleen leden van het team bij de chatbot. Als je de chatbot in de hele organisatie wilt gebruiken, stuur je een bericht naar de Teams admin om je app te reviewen.

Als je de app al onder je teamleden gepubliceerd hebt en daarna ter review naar de admin gaat sturen, klik dan wel op "Remove" onder "Share with my Team", anders komt de app 2x in de store naar voren.

Hierna de vragen, die zijn niet al te moeilijk.