Power Platform: App Maker Challenge, deel 8

Ingediend door Dirk Hornstra op 05-jun-2022 23:47

Het achtste deel, verwachte tijd: drie kwartier.
Dit deel gaat over de diepe integratie van Power Automate met meerdere data sources.

We kunnen niet altijd zelf onze databronnen bepalen. Het is daarom mooi dat Power Automate een groot arsenaal connectors heeft die gebruikt kunnen worden. In dit blok gaan we kijken naar Dataverse, SQL en SharePoint.
Er zijn meer dan 275 connectoren: link.

We kijken eerst naar 2 flows.
De eerste is dat op het moment dat in een bepaalde instantie van Microsoft Dataverse een account aangemaakt wordt, in onze Microft Dataverse een taak aangemaakt wordt.
De tweede flow kopieert een list item naar de Planner wanneer een taak aangemaakt wordt in Microsoft Dataverse.

Het voorbeeld doet wat met de "customer engagement tabel". Om de flow trigger te laten werken moet change tracking op die tabel wel actief zijn. Meer info hier: link

We krijgen de inrichting van de taken te zien.
Ook nog de opmerking: triggers die gebaseerd zijn op "when a record is created, when a record is updated, when a record is deleted", die starten je flow een paar minuten nadat het event opgetreden is. In uitzonderlijke situaties kan dit tot 2 uur duren (!!).

Via advanced options kun je nog extra filters instellen. Want je wilt het bijvoorbeeld alleen weten bij actieve records (statuscode eq 1).

Het volgende voorbeeld werkt met SQL. We gaan data kopiƫren van Microsoft Lists (link) naar Microsoft Azure SQL Database (link).

We gaan door met een voorbeeld, integratie van Power Apps, Power Automate en SharePoint.

Deze integraties bieden deze voordelen:

  • data kan makkelijk opgevraagd worden.
  • kritieke zakelijke beslissingen kunnen sneller en met meer achtergrondgegevens genomen worden.
  • medewerkers hoeven zich minder druk te maken over wat de data aan het doen is en zich meer richten op de vooruitgang van het bedrijf.


Via make.powerapps.com wordt er een "Power Automate flow" gemaakt.

De volgende oefening is "monitor flows". Je hebt al die processen die "automatisch" draaien, maar eigenlijk wil je ze ook actief monitoren om te kijken of er problemen zijn.
Dit kun je doen via de app op je mobiel (activity tab): Android, iOS.

De vragen. De vraag wat de sleutelbegrippen zijn bij een flow over meerdere data sources, dat is even lezen. Het lijkt me dat hier sowieso column types en column names in moet zitten. Dat was fout, moet Data source location en license type zijn. En de vraag of column names overeen moeten komen, ik dacht dat dit niet hoefde, maar als je kolommen hebt met keuzes, die moeten wel overeen komen.