Power Platform: App Maker Challenge, deel 5

Ingediend door Dirk Hornstra op 05-jun-2022 21:11

Het vijfde blok, verwachte tijd net geen uur.
Dit deel gaat over Power Automate, een online workflow service.

Met Power Automate kun je veel zaken automatiseren. Bijvoorbeeld, als iemand een tweet over jouw bedrijf de wereld in zendt en die persoon/bedrijf meer dan 100 followers heeft, kun je die persoon als lead toevoegen in Dynamics 365 en toevoegen aan een verzendlijst in MailChimp.

Er zijn meer dan 500 services beschikbaar, data kan beheerd worden in de cloud, on premise (Sharepoint, MS SQL Server).
Je kunt hier veel coole dingen mee doen. Bijvoorbeeld een push-notificatie krijgen als er een lead aangemaakt is.

Naast de uitleg ook een filmpje: link

Hierna volgt een oefening "create your first flow".
Hier kun je met een filmpje zien hoe bijlages bij e-mails op je OneDrive worden opgeslagen: link

We zien hoe er een trigger moet zijn, je een actie of meerdere acties kunt koppelen. En hoe je dynamische velden kunt gebruiken.

Daarna zien we een voorbeeld van een herhalende taak, recurrence.

Excelbestand met data, staat op OneDrive. Deze wordt gekoppeld met mailchimp, zodat daar je lijst elke minuut bijgewerkt wordt.

Volgende oefening: het monitoren van binnenkomende e-mails

Daarna het delen van flows. Als je iets moois gemaakt hebt is het handig om dit ook met collega's te kunnen delen.
Via de Owners-sectie kun je dit delen.
Je kunt ook een lijst met Microsoft Lists gemaakt als co-owner toevoegen. Hiermee heeft iedereen die edit-toegang tot die lijst heeft edit-toegang tot de flow.

Als iemand als owner toegevoegd wordt kan deze

  • de run history van de flow bekijken.
  • de eigenschappen van de flow beheren.
  • definitie van de flow aanpassen (actie of voorwaarde toevoegen of verwijderen).
  • andere owners toevoegen of verwijderen (de flow creator kan niet verwijderd worden).
  • de flow verwijderen.

Let op, als je een eigenaar verwijdert, waarbij in de flow zijn/haar credentials gebruikt worden, die moet je dus aanpassen om je flow te laten werken.

Je hebt verschillende connecties:

  • embedded: deze worden in de flow gebruikt.
  • anders: gedefinieerd voor de flow, maar worden in de flow niet gebruikt.


Troubleshoot flows

Er gaat iets niet goed. En nu?

Je ontvangt elke week een e-mail met een overzicht van de fouten van die week.
Ga in de portal naar Monitor, Cloud flow activity.

Hier kun je bij "failed step(s)" nalezen wat er fout ging. Vaak is het een authenticatie-dingetje. Je ziet dan al gauw iets "unauthorized", 401, 403. Door de connectie bij te werken fix je dat.

  • Actie configuratie, meldingen "bad request", "not found", 400, 404. Via edit aanpassen en met "resubmit" opnieuw uitvoeren.
  • Tijdelijke issues, een 500 of 502 zou tijdelijk moeten zijn, dus met resubmit voer je de actie opnieuw uit.
  • Prijsplan, dat zal te maken hebben als je het goedkope plan hebt en wat taken elke seconde laat uitvoeren. Check deze link voor de producttypes en prijzen: link
  • Problemen met data usage (als je op eeen free of trail plan zit) runs zitten in een pool verdeeld over alle gebruikers van je organisatie. Of je laat een flow te vaak uitvoeren (free plan: elke 15 minuten). Dus draai je elke 10 minuten, dan komen deze in een queue.


Als je inlogt met @outlook.com of @gmail.com dan kun je alleen een free plan gebruiken.

Sommige flows worden vaker uitgevoerd dan verwacht. Als je een push melding wilt als persoon X je mailt, dan moet de mail voor iedereen gecheckt worden of dat persoon X is. Dus ook als het persoon X niet is, wordt de run uitgevoerd en telt dus mee.

En nog wat andere voorwaarden:

  • elk account kan maximaal 600 flows hebben.
  • maximaal 50 custom connectors.
  • 20 connecties per application programming interface (API) en 100 connecties in totaal.
  • je kunt een gateway alleen installeren in de "standaard omgeving".
  • sommige externe connectors (bijvoorbeeld Twitter) implementeren throtteling om bij hoge load de boel te knijpen. Hierdoor kunnen jouw flows fouten veroorzaken als je daar niet op checkt.


Na het beantwoorden van de vragen (alle goed) komen er nog 2 linkjes voor als je jezelf verder wilt verdiepen in Power Automate, zoals een approval flow: link en hoe je productiviteit kunt verbeteren met Power Automate: link.