Power Platform: App Maker Challenge, deel 4

Ingediend door Dirk Hornstra op 05-jun-2022 19:52

Het vierde blok, verwachte tijd 1 uur.
Dit blok gaat over het configureren van formulieren, grafieken en dashboards.

We krijgen eerst een filmpje met een overzicht van de verschillende formulieren die in Dynamics 365 gebruikt worden.

  • Quick View: een soort subformulier in een formulier
  • Quick Create: snel aanmaken
  • Card: een case in een lijst van cases bijvoorbeeld


Het tonen van formulier-elementen. Unified Interface is de naam van het framework wat zorgt voor het weergeven van formulieren.

Formulieren bestaan uit header, body en footer. Deze kunnen kolommen bevatten.
De rest van de indeling wordt gedaan met tabs die uit secties bestaan.

Elementen kunnen getoond of verborgen worden. Advies is om zo veel mogelijk met business-rules te werken en niet met scripts. En ook het advies om zaken standaard te verbergen, zodat als script(s) niet werken, de input niet getoond wordt omdat het verbergen niet lukt.

Er zijn een aantal event-handlers:

  • Form.OnLoad, tijdens laden formulier.
  • Form.OnSave, als de data opgeslagen wordt.
  • Tab.TabStateChange, tab uit- of inklapt.
  • Column.OnChange, als data in een kolom verandert en de focus naar een ander element gaat.
  • iFrame.OnReadyStateComplete, content in iFrame ingeladen.


Een event handler bestaat uit een referentie naar een javascript web resource en een functie in die web resource voor als het event uitgevoerd wordt. Elk element kan tot 50 losse event handlers hebben.

Omdat er verschillende rollen zijn en verschillende acties kun je voor een tabel meerdere formulieren hebben.
Met security roles kun je verschillende formulieren toewijzen aan rollen, zodat elke rol een "netjes formulier" kan krijgen, zonder witte vierkanten met onderdelen die alleen mensen met meer rechten kunnen/mogen gebruiken.

Er zijn verschillende type formulieren en gedrag

  • Main: de algemene en het meest gebruikte type formulier voor bekijken en aanpassen data.
  • Quick create: snel een contactpersoon aanmaken met meest gebruikte velden. De optie moet geactiveerd zijn (enable quick create forms) om deze te gebruiken. Er kunnen meerdere quick create formulieren zijn, de eerste die bruikbaar is wordt getoond/gebruikt.
  • Quick view: snel een blik op gerelateerde data werpen.
  • Card: informatie in een compacte vorm tonen, zit in een card form die via Read Only Grid control wordt toegevoegd.


Elke tabel zou een "fallback formulier" moeten hebben. Als er geen security rol toegewezen is, is dat de manier voor gebruikers om data te bekijken.
Alleen main formulieren kun je toewijzen aan security roles.

Als een gebruiker toegang heeft tot meerdere formulieren, dan is er aan de bovenkant van het formulier een formulier selector. Heb je maar toegang tot 1 dan zie je die niet.

Je kunt een main formulier als inactief opslaan. Deze feature werd gebruikt bij upgrades om nieuwe formulieren toe te voegen, maar kan ook gebruikt worden om te voorkomen dat mensen een main formulier kunnen zien (als je wilt afdwingen dat iemand een security role moet hebben).

Speciale form componenten

  • Reference Panel. Hiemee kun je gerelateerde data zien.
  • Bing Maps. Kan getoond worden voor account, contact, lead, quote, order, invoice, competitor en system user tabellen.
  • Timer Control. Kan overal toegevoegd worden, maar worden meestal voor de "case tabel" gebruikt, om Service Level Agreements te meten. Je kunt meerdere timer-controls in de body van een formulier toevoegen. Header en footer zijn niet beschikbaar.
  • Quick view control. Via een lookup in een formulier kun je alleen-leze data zien.
  • iFrame. Content uit een andere website tonen. Ik zeg: doe maar niet.
  • Timeline Control.  Hier kun je interacties tonen.
  • Custom controls, Editable Subgrids.

Hierna volgt een video met overzicht hoe je views configureert: link
https://www.microsoft.com/nl-nl/videoplayer/embed/RWtUWK?postJsllMsg=true&autoCaptions=nl-nl

Hierna volgt uitleg hoe je "editable grids" op formulieren plaatst.

Specialty views

Naast standaard views heb je ook public views (specialty views). Niet verwijderbaar, wel aanpasbaar en worden standaard gemaakt voor custom tabellen. Je kunt zelf ook publieke views aanmaken (en die natuurlijk wel verwijderen).

Voor het zoeken op een tabel, daar is maximaal 1 system view voor beschikbaar (wel aanpasbaar).

Hierna een video met overzicht voor grafieken: link

Je hebt system en personal charts.
Je kunt kiezen uit:

  • column
  • bar
  • area
  • line
  • pie
  • funnel
  • tag
  • doughnut


Dan een overzicht voor dashboards: link

Hierna gaan we nog even de dashboards langs.
Zo heb je de interactive streams en tiles.

Zo kun je als service-medewerker workload informatie zien en actie ondernemen.
Je hebt multi-stream en single-stream.

Met multi-stream, kun je het dashboard "inklappen" naar tile-view. Bepaalde items worden den gegroepeerd naar aantallen.

Bij single-stream kun je kiezen uit 4 verschillende layouts.

Op een kolom kun je een vinkje zetten bij "appears in global filter in interactive experience". Hiermee komt dit veld in het globale filter. Het vinkje bij "sortable" zorgt dat deze beschikbaar is in de "More..." pop-up.

Als je zelf een interatief dashboard opmaakt, dan moet je deze instellingen configureren:

  • filter table: visuele filter en globale filters zijn gebaseerd op deze tabel.
  • table view: visuele filters zijn gebaseerd op deze view.
  • filter by: de kolom waarop het time frame filter op gebaseerd is.
  • time frame: de standaard time frame waarde voor de "filter by" kolom.