Als je zelf de podcasts van Scott wilt beluisteren, die zijn hier te vinden: https://hanselminutes.com/archives
PC 491: Scott spreekt met Catt Small (van Soundcloud) over "developing designers". Er komen een aantal tools voorbij waarmee je kunt prototypen, zoals Balsamiq (link), Axure (link) en Invision (link). Omdat Catt zelf met code werkt zijn veel van deze tools voor haar niet voldoende, ze is wel enthousiast over FramerJS, omdat daar coffeescript/javascript gebruikt wordt. Catt haar eigen coole site is hier te bekijken: link. Daar kun je ook de game "Prism Shell" vinden die ze gemaakt heeft: link.
PC 492: Scott spreekt met Abby Covert over "Information Architecture". Onder Information Architecture vallen veel zaken. De indeling van schermen in applicaties bijvoorbeeld, menu's. Maar ook de indeling in een boek. En ook naamgeving. Welke developer is er niet mee bezig geweest: moet ik deze tabel nu "Order" noemen? Het zijn orders. Maar het is ook een gereserveerd woord voor TSQL. Hmmm... En ook in code, dat hebben we al eens behandeld bij "clean code". Ook je variabelen en functies moet je duidelijke namen en voor één uitleg vatbaar maken (dus GetChapter() is niet GetChapterAndCreateIfNotExists()). Jesse James Garrett komt voorbij, het moment dat Information Architecture over gaat naar UX (User eXperience designers). Jesse zijn eigen site is hier te bekijken: link. Jesse is ook degene die "AJAX" bedacht heeft, de techniek om niet de hele pagina te herladen, maar alleen de delen die aangepast/bijgewerkt moeten worden. En Richard Saul Wurman, die gestart is met de term "Information Architecture" en ook de TED-conferenties opgezet heeft. Zijn site is hier te bekijken: link. Een favoriet boek van Abby wat door Richard geschreven is, is "Information Anxiety". Er komt nog een praktijk-case langs. Er was een fastfood-restaurent met het product in hun naam (ik heb het sterke vermoeden dat het Burger King is) en omdat dit overal in voor kwam, was de fysieke menukaart onduidelijk. Nadat Abby ermee aan de slag is geweest (40% minder dingen erop, nieuwe indeling) is de verkoop in het eerste jaar met 4% gestegen. Het is dus niet alleen toepasbaar in de digitale wereld, maar ook in de "echte" wereld. Abby heeft een boek geschreven (verkrijgbaar via haar eigen site); how to make sense of any mess, met een duidelijk stappenplan. Abby haar eigen site is hier te bekijken: link. En jaarlijks wordt er ook een World IA Day gehouden. De website hiervoor is: https://www.worldiaday.org/
PC 493: Scott spreekt met Jacob Krall over het uitfaseren / laten afsterven van Wasabi, een 20 jaar oude VBScript applicatie met hulp van Roslyn. Die compiler was voor het bedrijf FogCreek (dat is nu Glitch: link). In 2003 was er bij FogCreek een stageloper, Jimmy, die Java kon programmeren. Die heeft een soort interpreter gemaakt om de VB-code van FogBog (een succesvolle bug-tracker voor Windows, lijkt een soort classic ASP applicatie) om te zetten naar PHP-code, zodat dit ook op Linux kon draaien. Gaf 10% extra verkopen. Rond 2005 wilde een developer geautomatiseerde testen toevoegen. Hij wilde weten hoeveel code gedekt werd door de testen. De Roslyn-compiler van Microsoft werd steeds beter, de code kon nu in 1 codebase en gecompileerd worden, wat zowel op Windows draait, maar ook onder Mono op Linux. Jacob zijn eigen site is hier te bekijken: link. En bij het zoeken naar het Wasabi-project op Github, kwam ik deze open-source Bitcoin-wallet tegen, misschien interessant om te bekijken: link. Jacob zijn eigen Github-repo's staan hier: link en daar zie ik wel een Wasabi-project tussen staan (maar dat zijn alleen HTML-bestanden) en een Roslyn-project met Wasabi.
PC 494: Scott spreekt met Rachel Reese over Jet.com. Dit bedrijf gebruikt Azure en F#. Jet.com is zo te zien overgenomen door Wallmart. Het bedrijf werkt als volgt: je betaalt 50 euro lidmaatschap. Daarmee zorgt het bedrijf dat producten die je koopt voor de laagste prijs beschikbaar zijn. Het is allemaal algoritmisch, daar wordt F# voor gebruikt. Door af te zien op retour-recht, zaken in dezelfde doos verschepen is goedkoper. Als je in het jaar niet 50 euro bespaart, maar bijvoorbeeld 40 euro, dan krijg je die 10 euro terugbetaald. Naast Azure, F# en microservices wordt er gebruik gemaakt van Kafka (link) en Redis, een "in-memory-database" (link). De reden dat het niet in C#, maar in F# gedaan wordt is omdat het een stuk beknopter is. En ook omdat de afhankelijkheden een stuk lager zijn.
PC 495: Scott spreekt met Dawn C Hayes over Creativity code en connected objects. Een gesprek over "dingen maken" e.d., deze uitzending kun je overslaan.
PC 496: Scott spreekt met Sylvia Richardson over ondersteunende apparaten en dan niet gericht op het web. Zo noemt ze orcam (link), een kleine camera die blinden en slechtzienden kan helpen. Deze heeft OCR (kan dus de krant voorlezen), kan gezichten herkennen, kan producten die je vaker in de winkel koopt herkennen. De embrace (link), een soort fitbit, maar dan voor mensen die soms epileptische aanvallen krijgen. En het kan dan mensen alarmeren, zodat die actie kunnen ondernemen. Mensen met apneu, die luid snurken en waarbij ze soms stoppen met ademen, daar zijn grote apparaten voor, maar wie wil dat opzetten als je gaat slapen? Daar is de Airing op uitgevonden (link). En voor kleurenblinden is er de Enchroma: link.
PC 497: Scott spreekt met Kenton Varda over een persoonlijk cloud platform, sandstorm.io. Je kunt dit op een eigen NAS/server installeren, maar voor de mensen die dat niet willen kun je het ook in de cloud draaien. Het lijkt een beetje op Docker, maar je installeert apps via een app-store op je eigen Sandstorm-omgeving. De app-store is hier te bekijken: link. Het is een open-source project, de code staat op Github: link. Met SSH verbinding maken, je blog installeren, de opzet van Sandstorm is om het de gebruiker gemakkelijker te maken. Kenton heeft bij Google gewerkt en daar aan Protobuf gewerkt, met client-server calls. Voor dit project heeft hij Cap'n Proto gebouwd, met een eigen site: link en ook de source op Github: link. Als je zelf packages voor Sandstorm wilt bouwen, dan kun je Vagrant Spk gebruiken: link.
PC 498: Scott spreekt met Matthew Cannon over de Commodore 64 en hoe hij daarop muziek maakte met de sid chip (en hoe hij bij Ocean Software gewerkt heeft). Ik kom op de site van Paul Hughes (link) waarop een link staat naar de HVSC site: link. En na nog wat doorklikken kom ik dan op deze pagina, waar je onder andere een Youtube filmpje ziet met het pling-pling-pling muziekje eronder: link.
PC 499: Scott spreekt met Monica Dinculescu over web componenten en polymer. Web componenten worden tijdens deze uitzending alleen ondersteund door Google Chrome. Maar met "polymer", een soort Javascript, kun je het ook laten werken in andere browsers. Als je naar de link gaat, zie je dat er nu verwezen wordt naar LIT: link. Op de site www.webcomponents.org kun je zien welke browsers de web componenten ondersteunen. Zo te zien alle browsers. Met bijvoorbeeld custom elements kun je je eigen tag maken: <dirk-weekkalender /> waarmee ik mijn eigen HTML, CSS en javascript kan inladen en alleen op dat blok kan laten toepassen. Dit als ik daarin een button gebruik en een bepaalde opmaak geef, dan geldt dat alleen voor een knop binnen dat gebied en niet op de rest van de pagina. Op webcomponents.org krijg je ook direct een aantal coole voorbeelden te zien. Hier moet ik meer mee gaan doen! Monica haar eigen site is hier te bekijken: link. Monica is ook actief op Github en daar staan leuke projecten bij: link. En de speakerdeck-pagina waar Scott enthousiast over de coole slides van was: link.
PC 500: Scott spreekt met Kyle Simpson, ook bekend als Getify over de boeken die hij geschreven heeft: "you don't know js". Scott geeft aan dat de titel wel een klap in het gezicht is, andere boeken hebben titels als "leer javascript in 20 dagen", "leer de basics van javascript" en dan staat er ineens een boek "jij weet niets van javascript". Kyle geeft aan dat het een weergave is van de inhoud van het boek. Want hij kwam erachter dat hoewel hij met javascript werkte, hij uiteindelijk vaak niet wist hoe het werkte. Hoe zit het met closures. Hoe zit het met prototypes. Javascript heeft een lage grens, veel mensen kunnen er mee werken. Maar hoe het precies zit, dat kunnen ze vaak niet vertellen. En dat brengt ook bepaalde gevaren met zich mee. Zo komt jQuery voorbij, dat was een prima oplossing voor zaken die niet in javascript zaten op alle browsers te laten werken, maar uiteindelijk zijn veel developers "lui" geworden doordat ze jQuery ook gebruikten voor zaken die in "vanilla JS" gedaan konden worden. Kyle is nu leraar, maar raadt elke developer aan om zich te verdiepen in waar hij/zij mee bezig is. En dat hoeft niet altijd in de eigen tijd, als werkgevers willen dat hun developers goede code schrijven, dan moeten ze ook tijd krijgen om zich erin te verdiepen. Op deze pagina staan alle links naar de socials van Kyle: link. Een paar items hieruit gelicht zijn Speakerdeck (link), Github (link) en You Don't Know JS op Github: link. Je kunt daar de boeken gratis online lezen. Er staan ook linkjes naar waar je een e-book versie kunt kopen. Ten tijde van dit interview waren er 6 delen.