De 10 van Scott Hanselman - podcast 341 tot en met 350

Ingediend door Dirk Hornstra op 08-feb-2021 19:05

Als je zelf de podcasts van Scott wilt beluisteren, die zijn hier te vinden: https://hanselminutes.com/archives

 PC 341: Scott spreekt met Erik Klimczak over het "porten" van het spel Contre Jour naar HTML5. Het is een spel voor op de iPhone en Android, de ontwikkelaar wilde eerst niet meewerken, want die ging er vanuit dat het nooit zo mooi in HTML kon worden als in deze apps. Met dit spel kun je niet genoegen nemen met wat transparant PNG-tjes en dergelijke. Hier worden berekeningen gedaan. Het gras beweegt, je hebt continu willekeurige bewegingen, mooie achtergrondmuziek. De staart van het karakter beweegt in de richting waarheen hij (het?) gaat. Erik heeft hierbij Box2D gebruikt: https://box2d.org/. Andere frameworks zijn niet gebruikt, er is wel naar gekeken, zoals EaselJS (link) en EnchantJS (link). Er zit ongeveer 50.000 regels code in het spel. Het spel is online te bekijken op http://www.contrejour.ie/ en ik moet zeggen: het ziet er inderdaad fantastisch uit!

PC 342: Scott interviewt Paul Lutus. In de 70-er jaren werd Paul door Rockwell ingehuurd om delen voor de space-shuttle te ontwerpen. Het verzoek kwam om het voltage te verhogen. Paul zag dat dit goed mis kon gaan, de toename van 6 volt (wat klein lijkt), wordt in realiteit het kwadraat (36 volt). Hij werd bijna gedwongen om het toch te doen, maar door een demonstratie waarin hij liet zien dat de boel kon ontploffen (en bij de demo ook echt ontplofte) en te dreigen met ontslag kon een ramp worden voorkomen. Toen hij 35 jaar was kocht hij wat land in Orlando, had nog 3.000 dollar over en ging "met pensioen". Maar hij bleef wel consultant bij NASA. Een "cabin" met een houtkachel en een groentetuintje. In 1977 zag hij een advertentie voor een Apple 2. Er was toen nog niet echt software voor. Een magazine vroeg of hij een artikel over de relativiteitstheorie van Einstein wilde schrijven. Hij verzamelde allemaal notities en wilde dat ergens in opslaan, kunnen verplaatsen en zo een goed verhaal maken. Hij maakte hier een programma voor: Lexicalc. Apple heeft het gekocht, noemde het AppleWriter en haalde alle verwijzingen naar Paul eruit. Daar verdiende hij geld mee en daar kon hij echt mee "met pensioen gaan". Toen kwam de vraag of er een nieuwe versie verkocht kon worden. Toen werd het een royalty-product. En er komt nog ter sprake dat sommige (jonge) mensen denken dat als een programma/software gratis verkrijgbaar is, je het zelf kunt verkopen: nee dus. Paul zijn website is hier te bekijken: https://arachnoid.com/

PC 343: Scott spreekt met Phil Williams en John Peppers over "draw a stickman - epic", een spel voor iphone, android, windows 8 met behulp van monogame. De originele stick man is volgens mij deze versie: link. John is van Hitcents: website. John heeft zijn eigen website: http://jonathanpeppers.com/. Phil maakte flash-animaties, exporteerde deze naar JSON om er SVG en VML bestanden van te kunnen maken. John is niet een echte "prater". Zo te zien/horen is het met Xamarin gemaakt, Phil geeft aan dat daardoor ongeveer 95% van de code hergebruikt kon worden.

PC 344: Scott spreekt met Michael Gibson over de Moi3D modelling tool. Deze tool heeft hij gebouwd (hij doet dat in zijn eentje!). We gaan in de technische termen: nurbs (non uniform rational b-spline: wikipedia) en béziercurve: wikipedia. Dat is de bron voor je 3D-modellen. Je kunt daar code voor kopen (die volgens Michael soms behoorlijk prijzig is!) of zelf bouwen. SketchUp van Google wordt besproken (wikipedia), het kon gebruikt worden bij Google Earth. In 2012 is het programma echter verkocht. Mocht je interesse hebben: https://www.sketchup.com/

PC 345: Scott spreekt met Audrey Sniezek, ze werkt bij Microsoft en heeft als (fanatieke) hobby: bergen beklimmen! Als je daarin geïnteresseerd bent, dan is dit een aflevering om te beluisteren. Anders kun je hem overslaan. Haar blog is hier te bekijken: https://audreysniezek.wordpress.com/ en als je echt geïnteresseerd bent, dan is dit een site die ze noemde: https://www.8a.nu/

PC 346: Scott spreekt met Herb Sutter over waarom "C++" er (nog steeds) toe doet. Net als Scott heb ik bij mijn opleiding (Hogere Informatica) C++ gehad. Maar we gebruiken het niet meer. Deze uitzending is van 2012, en volgens Herb is C++ inmiddels allang niet meer hoe het in 1997/1998 was. We zijn inmiddels alweer 9 jaar verder, dus C++ heeft zich nu waarschijnlijk nog verder ontwikkeld. C++ is zeer efficiënt. Volgens Herb is Facebook in PHP gebouwd, maar wordt ook daar gekeken of zaken met C++ kunnen werken. In de core (mobiel/tablet/in het datacenter) zou de boel op C++ moeten werken. C/C++ is portable code, dus het kan gebruikt worden om bijvoorbeeld mobiele apps voor Android, iPhone en windows te maken. Zowel Scott als Herb gebruiken een laptop die ook een tablet is, zodat je het "scherm" (de tablet) kunt loskoppelen en erop kunt lezen.  Herb zijn eigen site is te bekijken op https://herbsutter.com/ en tot nu toe plaatst hij daar regelmatig berichten op.

PC 347: Scott spreekt met Zachary Pinter over de ontwikkeling van de Hulu Windows 8 app. Er zijn een paar vreemde bugs gevonden, waardoor "semantic zoom" uitgeschakeld is. Scott en Zachary zijn bij Build 2012 als ik dit zo hoor. Zachary laat weten daar meestal wel wat van op te steken. Zo kwam hij Xaml.DebugSettings.Overdrawheatmap (zou volgens mij DebugSettings.IsOverdrawHeatMapEnabled moeten zijn). Elk object krijgt een rode box om zich heen. En als je hele donkerode plekken hebt, daar worden dus veel zaken getekend (onnodig) wat voor extra belasting van het systeem zorgt.  Bij mijn zoektocht kwam ik op deze site, Build 2013 met presentatie over het MVVM model: link. En Hulu heeft op medium.com een eigen tech-onderdeel: link. En nog een goede tip van Scott, als de spreker vragen beantwoordt en er staat een lange rij en je hebt een moeilijke (lange) vraag, vraag naar een visitekaartje, zodat je het e-mailadres hebt om de vraag naartoe te sturen.

PC 348: Scott spreekt met John Sonmez over Service Stack. Toevallig of niet, omdat ik met HangFire aan de slag moest, bepaalde properties heb bekeken via Intellisense, zag ik daar ook Service Stack functies tussen staan! Dus dit is een "blijver", na 12 jaar nog steeds een product wat er toe doet. Volgens John is het supersimpel om te gebruiken en biedt het alles wat je nodig hebt om een API en website (op MVC-basis) op te zetten. Scott is enthousiast over de routering. Je zet het ergens centraal, of je zet het op de class. In Service Stack kun je het overal doen, maar John doet het meestal via het attribuut op de class.

PC 349: Tijd voor een Hanselminutiae, aflevering 11 met Richard Campbell. Thema is home-automatisering. Richard heeft zijn telefooncentrale aangepast. Moest je eerst 1 drukken voor Richard, 2 voor zijn vrouw, etc., nu moet je de naam uitspreken van de persoon die je aan de lijn wilt krijgen. Goede oplossing om van telemarketeers af te komen! Vervolgens gaat het over de NAS. Waarom zou je alles nog thuis op willen slaan als back-up nu alles naar de cloud gaat. Scott gebruikt inmiddels Crashplan. Het heeft ook een friends-plan, wil je jouw data niet opslaan bij hun, maar wel op de NAS van een vriend die ook Crashplan gebruikt, dan kan dat. Een soort peer-2-peer. Richard kan er niet bij dat mensen geen backups maken van de foto's op hun mobiel en op hun camera. Hij crasht regelmatig een geheugenschijf (of telefoon), onder andere door het vele vliegen. In Windows heb je Storage Space welke Scott gebruikt, op deze pagina kun je hier meer over lezen: link. Scott heeft een Foscam camera die opneemt en de data opslaat op zijn Synology NAS. Rond de 60 dollar, ook goed met infrarood (voor in het donker), met bewegingsdetectie.

PC 350: Scott kent de basis-principes van Git. Maar toen hij hulp vroeg bij een probleem met zijn site www.smallestdotnet.com en vervolgens een "push-request" van Michael Sarchet kreeg, toen wist hij: die moet mij uitleggen hoe Git werkt. Want Git kan veel (maar het werkt niet altijd even intuïtief). Hier komen termen als "rebase" en dergelijke voorbij. Zo doe ik zelf wel redelijk vaak een merge van een branche, waarmee je een merge-commit mee krijgt, wat niet iedereen mooi/goed vindt. Je hebt de "hooks". Zo houdt Michael bepaalde GIT-repo's in de gaten. Michael noemt gitscm.org, maar die site werkt niet meer, ik neem aan dat dit het juiste alternatief is: https://git-scm.com/. Daar kun je een boek downloaden: het Pro Git boek: link. Je kunt het online lezen, maar ook de PDF en ePub variant downloaden. Wil je het fysieke papieren boek, dan is dat via Amazon aan te schaffen. Meer informatie is te vinden op http://try.github.io/ en op https://docs.github.com/en, volgens Michael kun je het beste met een klein project beginnen en daarmee om pielen. Al doende leert men! Een heel interessante uitzending, want als ik mijn commits zie, een stuk of X en die dan gemerged in de master-branche, dat zou toch mooier/beter moeten kunnen. Eerst alles verzamelen en dan "de fix" als één commit toevoegen. Eerst die PDF maar lezen en dan de sites doorlezen.