KNVI online event: disruptive payments

Ingediend door Dirk Hornstra op 29-oct-2020 22:30

Op een bepaald moment ben ik gestopt met het bijhouden van mijn leeftijd. Ik weet nog dat ik bij de fitness op de hometrainer mijn leeftijd in moest vullen, ik weet nog dat dit "27" was. Maar op de één of andere manier heeft iemand een zwieper aan de wetten van tijd en ruimte gegeven, want die leeftijd kon/mocht ik invullen in 2004. We zijn wat jaren verder. Gelukkig ben ik redelijk gezond en hoewel ik ook wel iets minder zwaar mocht zijn, ik loop toch flink wat kilometers en in mijn hoofd ben ik nog steeds 27.

Maar aan andere elementen is wel te zien dat ik "ouder" ben. Ik zit niet 24-7 met mijn ogen aan mijn mobiel vastgeplakt (ik zit wel veel uren naar een beeldscherm te kijken, maar dat is werk, studie, hobby of om andere mensen helpen). Ik hou ervan om een papieren krant te lezen. Je hebt een begin, je hebt een einde. Artikelen die je online niet zou zien passeer je nu ook en dan ligt de keuze bij jezelf of je die gaat lezen of niet, geen algoritme wat dit voor jou bepaalt. En ik heb wel een e-reader, maar die gebruik ik alleen in de vakantie om wat PDF-jes en het programma van de reis te bekijken. Als ik vakantie hebt gaat de papieren variant van het nieuwe boek van Stephen King mee. Biertje erbij, ik kom tot rust.

En zo zit het ook met geld. Natuurlijk doe ik pin-transacties. Ik wilde niet meedoen aan "chippen", het opgedrongen principe van de bank om met je pinpas ook kleine bedragen te betalen (maar in de kantine van ING in Amsterdam was het de enige mogelijkheid om te betalen als ik me niet vergis), dus er heeft een klein saldo opgestaan. Maar voor kleine bedragen ben ik nog steeds voorstander van cash. En voor grote bedragen ook. Bij verschillende situaties hoor je "oh, dit gaat fout, we gaan over naar plan B!". Maar het lijkt erop dat iedereen voor digitaal geld gaat, iedereen stort zich op "plan A". Met kwantum-computers en alle ontwikkelingen op IT-gebied die maar doorgaan (DDOS aanvallen, phishing, e-mail scam), oplichting via de telefoon, whatsapp-fraude, door zaken steeds meer digitaal te maken kan nu ook de hacker uit Moskou een poging wagen om jouw geld af te nemen, waar "vroeger" de zakkenrollers uit Roemenië nog moesten afreizen naar Amsterdam om naïeve toeristen te beroven. En afgelopen/vorige week de pin-storing bij Albert Heijn, ik neem aan dat de mensen die nog wat cash geld in hun beurs hadden fluitend met hun boodschappen naar buiten konden lopen. En laten we wel zijn, alzheimer/dementie wordt een steeds groter probleem. Het is de vraag hoe ik over 40 jaar er geestelijk voor sta. Heb ik dan een briefje in mijn broekzak, omdat ik mijn pincode niet meer kan onthouden?

Dat neemt niet weg dat ik IT-er ben. En natuurlijk wel geïnteresseerd ben in wat er nog meer ontwikkeld wordt. Want hoewel "cash moet blijven!", ook ik ben blij met de digitale betaalmethoden. Als ik mijn iPhone bij Apple koop gebruik ik mijn creditcard. Als ik iets via eBay of bij een andere "online markt in het buitenland" iets koop, dan vind ik het fijn dat ik Paypal kan gebruiken. En voor online aankopen in Nederland is iDeal natuurlijk super-makkelijk.

Ik ben lid van KIVI (link), het Koninklijk Instituut Voor Ingenieurs. Een andere club, KNVI (link) de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals organiseerde op dinsdag 27 oktober het online evement "disruptive payments". Ook de leden van de KIVI konden deze uitzending volgen. Dit ging onder leiding van Vincent Everts (link), een IT-enthousiasteling die ik in 2015 ook heb gezien/gehoord bij de Holland Webweek in Groningen in 2015 (link).

De titel triggerde mij. Wat voor nieuwe, coole applicaties/ideeën komen er in deze sessies voorbij? Dit omdat ik zelf net 2 apps op mijn mobiele telefoon gezet heb, Peaks en Semmie. Twee accounts om geld te beleggen. Tot nu toe was mijn insteek: beleggen = kans om je geld te verliezen = doe maar niet. Maar omdat de rente op spaarrekeningen nu zo goed als 0.0 is en over een aantal jaar misschien wel negatief voor iedereen toch eens gaan rondkijken. Over mijn redenen en acties kun je hier verder lezen: sparen en/of beleggen.

Er zijn 3 sprekers, we beginnen met Joost Paalvast. Hij laat zien dat hij zelf bijna geen cash geld meer heeft, Vincent geeft aan dat hij ook al heel lang geen portemonnee meer heeft. Maar hoe ga je dan je kinderen hun zakgeld geven? Zijn zoon wil het graag in V-Bucks uitbetaald krijgen, de munteenheid binnen Fortnite. In de huidige tijd gaat steeds meer geld "digitaal". En dat zal ook alleen maar toenemen. Vervolgens zien we overzichten, cijfers hoe banken en nieuwe FinTech samen zouden moeten gaan werken om tot een optimaal resultaat te komen. Maar dat valt nog niet mee.

Vervolgens is Michiel Kwaaitaal aan de beurt. Michiel heeft bij ING gewerkt, bij de Persgroep en nu bij de Rabobank. Hij laat zien dat in het verleden de banken de partijen waren die veel waard waren, maar dat inmiddels de grote IT-bedrijven het meeste waard zijn. Hij laat zien dat in het verleden het belangrijkste punt was om op je mobiel de inhoud te relateren aan de locatie van de gebruiker, maar dat dit inmiddels ligt op het punt om "zo weinig mogelijk frictie" tussen intentie en actie te krijgen. Zo gebruikt 55% van "de jeugd" inmiddels voice search om te zoeken, die gaat echt geen teksten meer intypen. Dus was het "mobile first", het wordt nu "AI first". Want als je 20x moet herhalen waar je op zoekt, dan heb je veel frictie. Om snel goed werk te leveren verwijst Michiel naar het Agile Manifesto (link). Hij laat zien hoe Amazon "alles" overneemt, ook de financiële zaken als creditcards, leningen, betaal-oplossingen. Hoe kunnen banken overleven? Door het feit dat een bank als "betrouwbaar" gezien worden. Je gaat je baas niet vragen om je salaris over te maken naar een "Amazon-wallet", maar gewoon op je bankrekening. Banken kunnen partnerships opzetten met nieuwe "disruptive" partijen en zo meeliften. Michiel geeft het voorbeeld van Greenwheels, waarbij hij ongeveer een uur lang bezig is om en auto te kunnen lenen/huren, maar dat dit niet lukt. Een bank weet of iemand een "betrouwbare" betaler is. Volgens mij was het Peaks waarbij je via iDin je kon identificeren. Klik-klik-klaar. Het autootje van GoFun, waarbij je met een QR-code deze zo kunt huren (volgens Vincent worden QR codes in grote getale in China gebruikt). Ben je in Londen en ga je met de subway, geen gehannes met kaartjes kopen e.d., maar met Apple Pay "zo" doorlopen. Ook geeft Michiel het voorbeeld van de automatische incasso. Onvoldoende saldo, de bank voert een stornering uit. En dan? De partij die nog geld van die persoon krijgt moet dan actie gaan ondernemen. Brief schrijven. Deurwaarder. Terwijl de bank "weet" dat er elke maand rond de 20e het salaris gestort wordt en er op dat moment ruim voldoende geld voor de incasso beschikbaar is. Dus als de incasso in een soort "on hold" situatie was gezet en vervolgens wel uitgevoerd was, had het iedereen extra werk bespaard.

De laatste presentatie is van Marcel Rienties, CPO en co-founder van SurePay. Marcel heeft een goed verhaal. SurePay is het bedrijf (een losse BV van de Rabobank) die de IBAN-controle uitvoert. Als jij een factuur krijgt van De Telegraaf en daar staat mijn rekeningnummer op, op het moment dat je het geld via online bankieren wilt overmaken krijg je de waarschuwing dat de naam niet lijkt te kloppen en dat je geld naar een persoon gaat overmaken. Dat lijkt een simpele check, maar als programmeur weet je dat dit een hele lastige klus is. Want zoals Marcel al zegt, als het een en/of rekening is, moet je dan alle namen controleren? Als ik per ongeluk een k in de naam vergeet, is dat dan met opzet of per ongeluk? Daar moet wel heel, heel veel werk in zitten! Het is dus terecht nu het zo goed werkt dat veel partijen hiervan gebruik willen maken. Door de check is het aantal fraudemeldingen van dit type bedrog met 81% afgenomen. Ondersteuning van meerdere talen, synoniemen, lexicale vergelijkingen, afgekorte onderdelen (fam. in plaats van familie), vaak-voorkomende typefouten. Controles die binnen 0,1 seconde uitgevoerd worden, 99,95% uptime en ten tijde van het maken van de presentatie inmiddels al meer dan 2.500.000.000 aangeroepen! Wow, petje af! Maar de ontwikkelingen gaan door. Zo ook als iemand van de Rabobank naar de ING gegaan is en je wilt geld overmaken naar het oude Rabobank-nummer dat je de melding krijgt "deze persoon is overgegaan naar de ING en gebruikt nu dit nummer". Je betaling zal nu naar dit nummer doorgestuurd worden. En de mogelijkheid om ook meteen het nummer in je adresboek bij te werken. En later nog PayId, waarbij je via het 06-nummer geld over kunt maken, zonder het IBAN-nummer van die persoon te kennen.

Terugkijkend was de titel misschien iets te heftig, want zo "disruptive" vond ik de presentaties niet, wel informatief. Alleen de laatste presentatie liet mijn developers-hart wat harder slaan. Want hoewel het klinkt als niet disruptive (dit zijn zaken die in beginsel voor de traditionele banken gemaakt zijn), het is een stuk techniek die het voor ons allemaal veiliger en makkelijker maakt en waarbij ook andere partijen er gebruik van kunnen maken (ik zag in de PDF ook de NS en Grolsch voorbij komen).

Vincent heeft de uitzending opgenomen en je kunt het dus terugkijken via de Youtube-link: https://www.youtube.com/watch?v=dN4IrWLfNj0

Ik zou zeggen, bekijk het eens en dan in ieder geval het deel van Marcel over SurePay. Een grote shout-out naar het team wat dat kan bouwen!