In een post van 9 juli 2019 (link) heb ik beschreven hoe ik dagelijks de digitale versie van een krant download. Hiermee heb ik elke dag de artikelen beschikbaar, ook handig als je weg geweest bent met vakantie en even snel de boel wilt doorbladeren. Alleen, sinds begin van de vorige week werkte het niet meer. Dan zit je in de code zaken aan te passen, testen, werkt nog niet, code aanpassen, weer testen, etc. Dat neemt gauw een aantal uren van je tijd. En omdat je dit na werktijd doet is het altijd zo dat als je eindelijk wat vooruitgang boekt je de boel moet afsluiten, het is al laat en morgenochtend weer aan het werk. En je komt niet aan andere dingen toe, want ik heb hier nog een stuk of 7 boeken die ik wil lezen.
Dus nu we het Koningsdag-weekend hadden heb ik doorgepakt, zondag 26 april 's morgens begonnen, 's middags rond 17.00 uur had ik de code klaar. Het werkte weer. De boel moet nog even netjes gemaakt worden, maar ik kan nu een applicatie starten. Wel jammer dat ik met dit mooie weer niet buiten gezeten heb, maar als je zaken werkend wilt krijgen moet je offers brengen... Op Koningsdag gecompenseerd door 's morgens voor en achter het gras te maaien, daarna een kwarktaart te bakken en 's middags een blok om te lopen, 13.37 kilometer.
Dit script valt in de categorie "life hacks". Ik zou ook de boel niet kunnen downloaden. Als er dan een artikel was wat over TRES of iets anders ging wat mijn interesse heeft, dan zou ik in kunnen loggen en alsnog de boel kunnen downloaden. Maar tijdens het bouwen merkte ik wel dat als je dat gaat doen, dan ben je ongeveer 5 minuten bezig om je gewenste artikel te vinden. Als het al kant en klaar via FTP te downloaden is, dan heb je het binnen een minuut gedaan.
Zo staan er nog meer dingen op mijn planning. Normaal ging ik naar het theater of concert en pakte daar voor de voorstelling/concert of in de pauze mijn notitieblokje erbij om een planning op te stellen. Door de corona-maatregelen gebeurt dat nu niet, waardoor ik ook die planning niet maak. Moet ik misschien toch wat mee doen. Want nu ik een nieuwe telefoon gekocht heb wil ik daar eigenlijk zo weinig mogelijk apps op installeren. Browser, mail en notities, dat zou het eigenlijk moeten zijn. De sociale-media-apps zijn "time-consumers", op het moment dat ik "niets" te doen heb en zo'n app zou openen, zou ik wat anders moeten doen wat wél nuttig is. Vroeger toen je nog inbel-internet had gebruikte je nog wel eens een RSS-reader. Een tekstweergave van bijvoorbeeld het nieuws van de Telegraaf. Ik wil gaan kijken of ik zo'n soort feed van mijn Facebook-timeline kan maken (hetzelfde geldt voor Twitter en iets minder voor Instagram omdat dat eigenlijk alleen maar beeld is). Zodat je ook inzichtelijk hebt "ik ben bij", want de huidige weergave van de feed sorteert de boel op "populair of niet' waardoor er ineens berichten bij komen (of juist verdwijnen).
Dit brengt me nog even terug in de tijd. In 2015 organiseerden de dames van de Lions in Leeuwarden dat Martijn Aslander zijn verhaal over life-hacking deed (link). De site die hier genoemd werd is https://lifehacking.nl/. In 2015 hebben we bij TRES ook de time-management-cursus gehad van André Tolsma (link).
In 2017 (als je zoveel wilt doen als ik blijven sommige dingen wel eens een aantal jaar liggen...) ben ik begonnen met een artikel op mijn andere website (maar dat is nooit af gekomen). Misschien wordt het tijd dat ik me er nu meer in ga verdiepen. Per weekdag heb je, als je van de 24 uur de tijd aan slapen, eten (ontbijt, lunch), werken (+reistijd), krant lezen, blokje om lopen, tv programma kijken eraf trekt rond de 2 uur om iets productief te doen. Waarbij je dan je privé mailboxen nog moet doornemen, een beetje sociaal probeert te zijn op Facebook e.d., dus "te weinig tijd".
Mijn collega's zijn goed bezig. Want één van Martijn zijn tips was: laat een ander het boek lezen, de samenvatting maken en lees die samenvatting, dat scheelt jou tijd! Ik maak die samenvatting, dus mijn collega's sparen tijd uit ;)
Zo stond er ook een PDF met 175 life-hack tips op lifehacking.nl. Geen idee of die er nu nog op staan, ik heb toen al een selectie gemaakt:
- RSS feed vanuit LinkedIn. De PDF was verouderd, linkjes werkten niet meer. In de PDF stond iets wat ik hierboven ook al noemde, dat de netwerk-updates e.d. waarvoor je nu eerst moet inloggen op de website, ook als RSS-feed beschikbaar hebt. Er staat hier nog een artikel uit 2008 (link), de vraag is in hoeverre dat nog werkt. Ik zie het nergens in ieder geval, lijkt erop dat ik zelf wat moet gaan bouwen. Dat gaat dus eerst weer tijd kosten in plaats van dat ik tijd terug krijg ;)
- Artikel op Mashable uit 2007 over 50 "getting things done tools": https://mashable.com/2007/07/27/gtd-ninja/?europe=true#fppQvbrFN5qB
- Caffeine, wel eens bij collega's gezien. Zit je in een presentatie, worden er vragen gesteld, wacht je te lang en springt je scherm op screensaver. Met dit tooltje kun je je Mac "actief" houden: https://www.macupdate.com/app/mac/24120/caffeine
- Screenshots van webpagina's maken? Paparazzi (voor de mac)!
- Hoewel ik me prima red met mijn kleine notitieboekje wordt de Moleskine vaak als voorbeeld gegeven.
- Jan Geisler heeft hier een methode voor beschreven, zijn website doet het niet meer. Maar via de Wayback-Machine is het nog te zien: link.
- DIY methoden, aanvullingen/alternatieven voor de Moleskin: http://diyplanner.com/
- Klanten die vanuit Word hun teksten op hun website zetten en daardoor de opmaak, lettertypes en overige "shit" meenemen, adviseer ze de tool puretext: https://stevemiller.net/puretext/ of natuurlijk de gewone "kladblok" van Windows.
- tadalist.com, blijkt een oud project te zijn, we hebben nu basecamp: https://basecamp.com/
- paint.net, vervanger van photoshop. Zelf gebruik ik the Gimp.
Je ziet, het is niet een heel interessante lijst en dit waren de punten die ik eruit gehaald heb waarvan ik dacht "hier zouden we wat mee kunnen doen". Op slideshare kwam ik nog een versie tegen met 150 tips, ook van Martijn: link.
Ik moet het credo "Als je iets 1x doet, is het ok. Als je iets 2x doet, moet je er misschien een programma voor bouwen die het voor je doet. Als je iets 3x of vaker doet, dan moet je zeker een programma bouwen die deze taak voor jou gaat uitvoeren bouwen" in praktijk brengen. Ik heb een wiki waar ik boek-titels/schrijvers in toevoeg, zodat als ik in de bieb ben meteen een lijstje heb met potentiële boeken om te lenen (maar dat toevoegen moet toch makkelijker kunnen?). Hetzelfde geldt voor het feliciteren van vrienden op Facebook. Zoeken wie jarig is, plaatje erbij zoeken, die delen in een post. Dat moet sneller kunnen.
Ik hoop dat je wat aan bovenstaande tips hebt, misschien biedt lifehacking.nl je nu goede tips voor de corona-omstandigheden.