Wiskundige John Horton Conway uitvinder van Game Of Life aan Covid-19 overleden

Ingediend door Dirk Hornstra op 20-apr-2020 21:45

De meeste vakken op school vond ik leuk. Ook wiskunde. Op de HAVO-MBO heb ik een dip gehad (volgens mij stond ik een 4.5 op Wiskunde B), maar heb dat later wel weer bijgewerkt. De meeste zaken waren gewoon logisch, dus als je het principe door had was het niet zo moeilijk. Dan studeer je af en dan ben je met je dagelijkse werk bezig. In mijn geval software maken en dat komt voornamelijk neer op lijsten, for-next en while-loopjes. Het klinkt niet erg ingewikkeld (dat kun je er wel van maken, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling). In de tijd dat ik bij Coolminds werkte en we met formules werkten voor Menzis was dat wel weer een tijd om je te verdiepen in de syntax en werking. Want zoals met alles, als je het niet onderhoudt raak je kennis en vaardigheden kwijt.

Omdat ik lid ben van KIVI/Niria ontvang ik zo'n beetje wekelijks het Technisch Weekblad. Een dun krantje met technisch nieuws. Rond 29 december 2013 schreef dr. ir. Ionica Smeets hier een column in (als "wiskunde-meisje" volgens mij) en dat ging toen over John Conway. Ze is wiskundige (heeft een aantal jaren geleden meegedaan aan de slimste mens) en ze schreef toen over John die voor een lezing in Nederland geweest was. Boeiende column, het ging onder andere over "game of life", een soort spel dat hij in 1970 uitgewerkt heeft. Je hebt een raster met een oneindig aantal hokjes, waarbij een gekleurd vakje levend is en een niet gekleurd vakje "dood". Om het vakje zitten 8 andere vakjes. Of die levend of dood zijn heeft invloed op het leven van de cel "in het midden". En zo geldt dat dus voor elke cel. De regels die hiervoor gelden zijn:

  • geboorte. Een dode cel met 3 levende buren komt in de volgende stap tot leven.
  • overleven. Een levende cel met 2 of 3 buren blijft in leven.
  • sterftes. Een cel met meer dan 4 buren gaat dood door overbevolking, een cel met minder dan 2 buren sterft door eenzaamheid.


Ik heb dit artikel toen opgeslagen omdat ik zelf nog eens een "game of life" versie wilde maken (webpagina o.i.d.). Je ziet het, in 2013 zou ik dat doen, maar ik heb het nog steeds niet gedaan. En dat komt omdat er altijd wat anders tussendoor komt. Zo had ik een prachtig werkend script om elke dag de digitale versie van de Leeuwarder Courant als JPG-bestanden te downloaden. Handig, als je eens een artikel wat betrekking heeft op Wergea of TRES nodig hebt om te delen. Maar die download werkt nu "ineens" niet meer. Dus daar ben ik straks weer 8 uur mee onder de pannen...

Daarom verwijs ik eerst maar naar de officiële site waar je al een versie kunt testen: https://bitstorm.org/gameoflife/
Hier is nog een filmpje van Stephen Hawking: https://www.youtube.com/watch?v=CgOcEZinQ2I

Maar bovenal is hij een wiskundige. Op de wikipedia-pagina kun je lezen wat hij allemaal gedaan heeft: https://nl.wikipedia.org/wiki/John_Conway

Dat ik nu weer mijn artikel over John terug las, kwam omdat ik via The Next Web door kreeg dat hij overleden is als gevolg van het covid-19 virus: link.

Ionica heeft natuurlijk ook al over de dood van John getweet, via dit artikel in de Volkskrant over zijn presentatie in 2013, waarbij het leek dat hij niet meer helemaal bij was (beroerte gehad, liep met stok), maar hij uiteindelijk laat zien dat hij de hele presentatie in de macht heeft en zelf dit twijfelmoment daarin een voor-opgezet plan is. Ionica deelt hierbij ook het filmpje op Youtube van 2014 wat over het Pascal's Hexagon Mysterie gaat: https://www.youtube.com/watch?v=m7i7HPjaUiY

Het "filmpje" duurt 1 uur en 18 minuten, ik heb het zondagavond 19 april bekeken.

De kwaliteit is niet super, het is een opname van iemand die in de schoolbanken zit, maar over het algemeen is John wel te verstaan en te volgen. Zijn gedachtegangen zijn niet altijd te volgen. Zo komt hij met de uitspraak dat 1 + 1 niet 2 is, maar 0. Mijn eerste gedachte is, "hè, wat"? Maar dat komt omdat het decimale getallenstelsel er zo hard bij ons ingepompt is. Want als je zegt dat 1 + 1 niet 2 is, maar 10, dan is dat voor het binaire stelsel (waarbij je getallen alleen maar 0 of 1 zijn) waar. En zo is in het octale stelsel 5 + 5 niet 10 maar 12. Het gaat hier wel om het decimale stelsel, maar met een andere uitwerking.

Uit dit vage verhaal blijkt al dat ik moeite heb om zijn verhaal te kunnen volgen. Met de theorie ernaast zou het me misschien wel lukken, maar op dit moment zit ik in de modus: "andere dingen te doen, niet voor eigen gebruik nodig, dus ik doe er even niets mee". Maar het heeft me wel weer even teruggebracht naar de tijd dat ik nog in de schoolbanken zat en er wel eens leerstof voorbij kwam waar ook ik moeite mee had. Dus als je dat gevoel ook wilt hebben, vooral het bovenstaande Youtube-filmpje even terug kijken!