De 10 van Scott Hanselman - podcast 141 tot en met 150

Ingediend door Dirk Hornstra op 24-feb-2020 19:15

Als je zelf de podcasts van Scott wilt beluisteren, die zijn hier te vinden: https://hanselminutes.com/archives

PC 141: Scott spreekt met Daniel Fernandez en Brian Peek van Coding4Fun ( http://www.coding4fun.com/ (site doet niets meer zo te zien) ) over het boek dat ze uitgebracht hebben. Ze doen dingen met C# die ik zelf ook zou doen (of willen doen) zoals bijvoorbeeld het automatisch downloaden van youtube-video's, die toendertijd nog flash waren omzetten naar mp4 en vervolgens automatisch via iTunes naar je apparaten kan doorzetten? c4fbook.com wijst je wel netjes door naar de huidige Github-locatie: https://github.com/BrianPeek/c4fbook. Je hebt dan niet de extra info van het boek, wil je die nog hebben dan even zoeken op Coding4Fun met Dan Fernandez en je vind 'm wel op Amazon of O'Reilly. Daniël zijn blog op MSDN staat inmiddels in een soort archief, op deze pagina kun je zien wat de projecten inhouden: link.

PC 142 t/m 144: Scott viert vakantie in Zuid Afrika en heeft daar niet IT-gerelateerde gesprekken. Omdat het mij juist om de IT-gerelateerde zaken gaat 3 afleveringen die je dus kunt overslaan.

PC 145: Scott spreekt met Uncle Bob (Robert C Martin) over de SOLID-principes. Een zeer beluisterenswaardige podcast! Ik dacht dat SOLID wel bij onze clean code sessie voorbij was gekomen, maar nu ik dat zo zie is het ergens tussen neus en lippen genoemd. Wel in 2018 tijdens het voorbereiden om mijn certificering heb ik er wel over geblogd (link), hier kun je ook de verklaring van de afkorting terug lezen.

PC 146: Scott spreekt met Scott Bellware over Test Driven Development. Door het woord 'test' in deze techniek denkt iedereen dat het alleen maar testen is, maar het gaat voornamelijk om design. Als Scott Bellware een handboek mag aandragen, dan komt hij met Test Driven Development in Microsoft .NET van James W. Newkirk. Hoewel het verouderd schijnt te zijn, moet het wel heel veel goede voorbeelden bevatten.

PC 147: Visual Studio 2010 is rond deze tijd in ontwikkeling, Scott spreekt over de nieuwe editor die op basis van WPF gebouwd is met Noah Richards. Als je er over nadenkt is dat inderdaad supercool. Je intellisense als je wat intypt. Het kleuren van "keywords", de referenties naar de aanroepende locaties. En het is alleen maar "tekst".

PC 148: Scott spreekt over MEF, de Managed Extensibility Framework met Glenn Block. Dit framework is ook genoemd in aflevering 147, Microsoft gebruikt het zodat je zelf je eigen plug-ins kunt toevoegen in Visual Studio. Microsoft heeft hier documentatie staan: link en ook de Github-locatie: https://github.com/MicrosoftArchive/mef Daar zie je dat het inmiddels verouderd is en opgevolgd door CoreFx (wat inmiddels al weer doorgezet is naar .NET Core?): https://docs.microsoft.com/nl-nl/dotnet/core/ Voor de volledigheid ook nog even de link naar de documentatie van Microsoft om Visual Studio uit te breiden met je eigen extensies: https://docs.microsoft.com/en-us/visualstudio/extensibility/starting-to-develop-visual-studio-extensions?view=vs-2019

PC 149: Scott spreekt met de developers van thirteen23 die met WPF een Twitter-cliënt gemaakt hebben: Blu. Volgens deze podcast heeft het een coole intro-animatie, zijn de schermen niet recht en hoekig en hebben ze een eigen soort engine toegevoegd om met transparante PNG's animaties te kunnen tonen. Zo zit je tijdens het laden niet naar een draaiend radertje te kijken, maar glinstert de rand van de applicatie zodat duidelijk is dat het programma "bezig" is. Op Youtube staat een filmpje waar je de installatie (en hoe het er dus uit ziet) kunt bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=bYNiRzN6d1Y

PC 150: Scott spreekt nogmaals met Uncle Bob, na het gesprek van podcast 145 is er nog een podcast met de mensen van Stackoverflow geweest SOLID en gaven de developers aan dat kwaliteit niet zo belangrijk was, dat je oplevert is het belangrijkste. Zoals Uncle Bob zegt, het is niet alleen belangrijk dat je oplevert, maar dat je "goed" oplevert. Deze aflevering voegt niet zoveel toe, maar wel dat je in teams eigenlijk jonge en "oude" (ervaren) developers zou moeten laten samenwerken om tot goede resultaten te komen.